گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

سقوط 85 درصدی در بورس تهران

17:04 - 1401/07/17
اکوایران: در روز یکشنبه شاخص‌ کل بورس در رقم یک میلیون و 305 هزار واحد قرار گرفت و نمادهای قرمزپوش 85 درصد بازار را تشکیل دادند.

به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با افت شاخص‌ کل آغاز شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 5 هزار واحد ریزش کرد. در نهایت شاخص 11 هزار و 639 واحد پائین‌تر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 305 هزار و 80 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 5 هزار و 628 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 376 هزار و 19 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 138 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 824 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 102 نماد رشد قیمت داشتند و 552 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 15 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 85 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 624 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 36 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «شستا»، «کچاد» و «کگل» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «بسویچ»، «سصفها» و «آسیا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «فغدیر» و «شاوان» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 39 نماد صف خرید داشتند و 110 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 24 درصدی به 153 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 64 درصد افزایش یافت و 217 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 67 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 100 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 48 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) و وطوبی (شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد فمراد تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فمراد، نمادهای حپترو، وآذر، کطبس و سکرد بیشترین صف فروش داشتند.

بهبود ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 781 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 230 میلیارد تومان بود که 39 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 284 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 63 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و حکشتی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خساپا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 647 میلیون و 789 هزار و 733 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.