نقشه بازار سهام در روز چهارشنبه؛

فرار سهامداران از بورس / رشد معاملات خرد و خروج پولی حقیقی

15:29 - 1401/06/16
اکوایران: در آخرین روز معاملاتی هفته، ارزش معاملات خرد سهام 28 درصد افزایش یافت و خروج پول حقیقی رشد 128 درصدی داشت.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز قبل 7 هزار و 975 واحد افت کند و به رقم یک میلیون و 412 هزار و 858 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس با افت 449 واحدی در سطح 410 هزار و 325 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 58 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 118 واحد قرار گرفت.  

خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دهمین روز متوالی منفی شد و 178 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز 128 درصد افزایش داشته است. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خاور (شرکت ایران خودرو دیزل) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 16 میلیارد تومان بود. پس از خاور، نمادهای خساپا (شرکت سایپا)  و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد آسیاتک اختصاص داشت. پس از آسیاتک، نمادهای قشرین، فولاد، فرابورس و حفارس در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

فرار سهامداران از بورس / رشد معاملات خرد و خروج پولی حقیقی10

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز نمادهای «کچاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «اخابر»، «افق» و «های‌وب» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «توسن»، «سمگا» و «فغدیر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس های‌وب صدرنشین است و خساپا و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، فرابورس و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 12 هزار و 214 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 494 میلیارد تومان بود که 61 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 120 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم هفته است. 

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات چهارشنبه 69 نماد صف خرید داشتند و 36 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 3 درصدی به 340 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش با کاهش 20 درصدی به 191 میلیارد تومان بالغ شد.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 28 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 134 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) با صف‌ خرید 20 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از حفارس، نمادهای ولغدر (لیزینگ خودرو غدیر) و درازی (شرکت پخش رازی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ثفارس (شرکت عمران و توسعه فارس) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، نمادهای ثاباد، ساربیل، قلرست و کچاد بیشترین صف فروش را داشتند.