گزارش اکوایران از تحولات بازار سهام؛

حرکت رفت و برگشتی شاخص بورس / خساپا در صدر جدول معاملات

17:42 - 1401/06/13
اکوایران: در روز یکشنبه شاخص‌ کل بورس در رقم یک میلیون و 426 هزار واحد باقی ماند و تعداد نمادهای سبزپوش اندکی بیشتر از قرمزها بود.

به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با رشد شاخص‌ کل آغاز شد و در 40 دقیقه ابتدایی به صعود ادامه داد. پس از آن سمت عرضه بازار تقویت شد و شاخص کل شروع به نزول کرد. روند نزولی شاخص یک ساعت ادامه داشت و به نحوی بود که تمام صعود 40 دقیقه ابتدایی از دست برود. 

 

در نیمه دوم معاملات باز هم شاخص رو به بالا حرکت کرد و 45 دقیقه صعود کرد. اما پس از آن و در 75 دقیقه پایانی روند شاخص کاملا نزولی بود. در نهایت شاخص تنها 7 واحد بالاتر از روز قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 426 هزار و 948 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن روند صعودی داشت و در پایان معاملات امروز هزار و 39 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 409 هزار و 13 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 17 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 177 واحد رسید.

حرکت رفت و برگشتی شاخص بورس / خساپا در صدر جدول معاملات17

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 350 نماد رشد قیمت داشتند و 306 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 53 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 47 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفتمین روز متوالی منفی شد و 182 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در میان صنایع، گروه‌های محصولات شیمیایی و پالایشی بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام پترول (شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 11 میلیارد تومان بود. پس از پترول، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی برای دومین روز متوالی به نماد فپنتا اختصاص داشت. پس از فپنتا، نمادهای سمگا، کترام، خاور و مادیرا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «خودرو»، «تاپیکو» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند. در مقابل نمادهای «وبملت»، «شپدیس» و «ومعادن» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «صبا»، «فغدیر» و «هرمز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، سمگا و شاروم پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه 78 نماد صف خرید داشتند و 42 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 26  درصدی به 196 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش با کاهش 19 درصدی به 249 میلیارد تومان بالغ شد.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 23 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 83 میلیارد تومان ایستاد. 

در پایان معاملات نماد ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از ولغدر، نمادهای شپارس (شرکت محصولات پارس) و بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که ارزش آن 13 میلیارد تومان بود. پس از غدشت، نمادهای ساربیل، سهرمز، حپترو و سصفها بیشترین صف فروش را داشتند.

افت ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 425 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 644 میلیارد تومان بود که 79 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 23 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 276 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 46 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و سمگا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد خودرو و فپنتا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خساپا با تعداد 238 میلیون و 160 هزار و 941 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خودرو و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

حرکت رفت و برگشتی شاخص بورس / خساپا در صدر جدول معاملات4