ارزش معاملات خُرد افت کرد؛

ریزش شاخص‌های بورس شدت گرفت / اثر مثبت رشد قیمت نفت بر پالایشی‌ها

17:53 - 1401/05/29
اکوایران: امروز اغلب نمادهای پالایشی بازار متأثر از رشد قیمت جهانی نفت سبزپوش شدند. در مقابل گروه‌های بانکی و خودرویی که هفته گذشته پیشران بازار بودند، نزول کردند.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه بیست و نُهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 12 هزار و 593 واحدی نسبت به روز چهارسه‌شنبه به رقم یک میلیون و 438 هزار و 810 واحد رسید.  

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 668 واحدی در سطح 397 هزار و 410 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 28 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 19 واحد باقی ماند.  

امروز اغلب نمادهای  پالایشی بازار متأثر از رشد قیمت جهانی نفت سبزپوش شدند. در مقابل گروه‌های بانکی و خودرویی که هفته گذشته پیشران بازار بودند، نزول کردند.

تغییر مالکیت سهام 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 288 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 65 درصد افزایش داشته است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 27 میلیارد تومان بود. پس از های وب، نمادهای خساپا  (شرکت سایپا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد حفارس اختصاص داشت. پس از حفارس، نمادهای فپنتا، شراز، مادیرا و سمگا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 

ریزش شاخص‌های بورس شدت گرفت / اثر مثبت رشد قیمت نفت بر پالایشی‌ها15

نمادهای رهبر

امروز نمادهای «فارس»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل  بورس  داشتند و نمادهای «شفن»، «حکشتی» و «برکت» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «کگهر» و «خدیزل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «شراز» و «زاگرس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، آریا و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

ارزش معاملات بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 18 هزار و 820 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 175 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 141 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 37 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 5 درصد افت کرد و در رقم 57 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد حخزر (شرکت کشتیرانی حخزر) با صف‌ خرید 15 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حخزر، نمادهای فمراد (شرکت آلومراد) و ریشمک (شرکت تولید و صادرات ریشمک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) تعلق داشت که ارزش آن 9 میلیارد تومان بود. پس از ورنا، نمادهای آسیاتک، وساپا، سکرد و ذوب بیشترین صف فروش داشتند.