بازار و بورس شرکت های قرص مسکن در دنیا

12:03 - 1401/05/26
 دَرد یک احساس آزاردهنده از جنبه حسی و عاطفی بوده که غالباً ناشی از آسیب بافتی یا بیماری ایجاد میشود.

علاوه بر این، اختلالات مختلفی اعم از مولتیپل اسکلروزیس، آرتروز، زخم معده، آرتریت مزمن، فیبرومیالژیا، نوروپاتی دیابتی و سرطان نیز میتوانند باعث بروز درد و ناراحتی شوند. میزان و نوع درد میتواند از دردی حاد و کوتاه مدت تا دردی مزمن و طولانی مدت متغیر باشد. درد حاد میتواند خفیف باشد و تنها برای یک لحظه ایجاد شود یا در مواردی تا هفته‌ها و ماه‌ها ادامه‌دار باشد.

درد مزمن نیز غالبا بدلیل مشکلات استخوانی و مفاصل، آسیب‌های عصبی یا جراحت ایجاد میشود. از اینرو، در موارد التهاب ناشی از آسیب بافتی، تماس با عوامل شیمیایی، دردادراکی یا درد نوسیسپتیو (nociceptive pain) یا آسیب عصبی (درد نوروپاتیک)، از انواع داروهای مسکن برای کنترل و تسکین درد استفاده میشود. اکثریت این داروها با اتصال به گیرنده‌های پروتئینی روی غشای سلولی و تأثیرگذاری بر فرآیندهای بیوشیمیایی بدن اثر میکنند.

افزایش جمعیت افراد سالمند و مسن از جمله عوامل اصلی در رشد بازار جهانی داروهای مسکن محسوب میشود چرا که افراد مسن مستعد ابتلا به درد مفاصل و سایر بیماری‌های مزمن هستند. علاوه بر این، شیوع سایر بیماری‌های مزمن اعم از سرطان، نوروپاتی دیابتی و استئوآرتریت نیز در رشد بازار داروهای مسکن دخیل هستند. از سوی دیگر، افزایش روزافزون انواع روش‌های جراحی و همچنین افزایش هزینه‌های درمان و مراقبت پزشکی نیز میتوانند رشد این بازار را تقویت کنند. اما در سمت مقابل، عواملی نظیر قاچاق دارو، دستگاه‌های تسکین درد و فرایند ثبت اختراعات دارویی از جمله مواردی هستند که رشد این بازار را مهار میکنند.

پاندمی کووید ۱۹ از شهر ووهان چین شروع شده و به مرور در سراسر جهان گسترش یافت. بیماری همه‌گیر کرونا، رشد اقتصادی حوزه‌های مختلف را مختل کرده است. از اینرو، انتظار میرود که شیوع این بیماری بر بازار داروهای مسکن نیز اثرگذار باشد. همه‌گیری کووید ۱۹ موجب تحمیل فشار و تنش بر سیستم درمانی و مراقب‌های پزشکی در سراسر جهان شده و از همین رو، اکثریت کلینیک‌ها و مراکز درمانی بدلیل محدودیت‌ها و اقدامات ایمنی اعمال‌شده توسط دولت‌ها دیگر قادر به ارائه خدمات عمومی نیستند.

در نتیجه، اکثریت خدمات تسکین درد غیر ضروری یا غیر اورژانسی تلقی شده و روش‌های مداخله و درمان سرپایی به منظور کاهش احتمال گسترش و شیوع این ویروس محدود شده یا بطور کل متوقف شده‌اند. در سوی دیگر، پیش بینی میشود که میزان تقاضا برای داروهای مسکن بدلیل نیاز به درمان از راه دور افزایش یابد.

بازار جهانی داروهای مسکن بر حسب کلاس دارو، ماهیت درد و منطقه جهانی تنظیم میشود. از حیث کلاس دارویی، بازار به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای بیهوشی، داروهای ضد صرع یا تشنج، داروهای ضد میگرن، داروهای ضد افسردگی، مواد افیونی و مسکن‌های غیرمخدره طبقه‌بندی میشود. از لحاظ ماهیت یا بخش درد این بازار به دردهای ناشی از آرتروز، درد نوروپاتیک، درد سرطانی، کمردرد مزمن، درد پس از عمل جراحی، میگرن و فیبرومیالژیا، شکستگی استخوانی، گرفتگی عضلانی، آپاندیسیت حاد و سایر دردها تقسیم بندی میشود.

این بازار بر اساس نوع درد نیز به دو نوع درد مزمن و درد حاد تقسیم میشود. از حیث منطقه نیز این بازار به آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)، اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورهای قاره اروپا)، آسیا و اقیانوسیه (ژاپن، چین، استرالیا) و آمریکای لاتین و خاورمیانه (برزیل، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و ایران) تقسیم میشود.

بررسی طبقه‌بندی و کلاس دارویی

بازار و بورس شرکت های قرص مسکن در دنیا3

از حیث کلاس یا طبقه بندی داروها، مواد افیونی در سال ۲۰۱۹ بدلیل کارایی و عملکرد موثر آنها در تسکین درد موارد مزمن، عمده‌ترین و بیشترین سهم را در بازار دارو داشته است. انتظار میرود که بخش داروهای بیهوشی در طول دوره پیش بینی شده بالاترین نرخ رشد را داشته باشند.

بررسی بخش درد

شواهد نشان میدهند که بخش درد نوروپاتیک در سال 2019 اکثریت میزان سهم بازار داروهای مسکن را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود که در دوره پیش رو نیز این بخش روند رو به رشد چشمگیری داشته باشد. علاوه بر این، افزایش روز افزون تعداد بیماران نیز از عوامل اصلی افزایش تقاضا برای داورهای مورد استفاده در این بخش است.

پیش بینی میشود که داروهای مورد استفاده برای درمان دردهای سرطانی و تسکین انواع کمردرد و بیماری‌های عضلانی بدلیل افزایش تعداد جراحی‌ها و افزایش شیوع بیماری‌های ناشی از ستون فقرات، بالاترین سهم را در این نرخ رشد داشته باشند. بر حسب نوع درد، بخش درد مزمن بیشترین سهم را در رشد این بازار در سال ۲۰۱۹ داشته و پیش بینی میشود که نرخ رشد مرکب سالانه 3.۹ درصدی را تجربه کند.

آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۹ جزو مناطق پیشتاز در بازار جهانی داروهای مسکن بوده و پیش بینی میشود که این برتریت همچنان حفظ شود. این پیشتازی به سبب افزایش جمعیت سالمندان و شرایط نظارتی مطلوب این منطقه ایجاد شده است. روند افزایشی موارد سو مصرف مواد مخدر و ماهیت اعتیادآور داروهای افیونی باعث کاهش آمار مصرف داروهای افیونی در این منطقه شده و این امر بطور طبیعی منجر به کاهش مصرف مواد افیونی یا اُپیوئید برای تسکین درد میشود.

شرکت‌های اصلی در حال رقابت در بازار داروهای مسکن

بازار و بورس شرکت های قرص مسکن در دنیا7

 

شرکت‌هایی همچون شرکت داروسازی نوارتیس، ایلای لی‌لی، آزمایشگاه‌های ابوت، اندو هلس سولوشن، پوردو فارما، فایزر، مایلن، مرک اند کو، جانسون اند جانسون و گلاکسواسمیت‌کلاین از جمله اصلی‌ترین و بزرگترین شرکت‌های فعال در بازار داروهای مسکن هستند. سایر بازیگران برجسته این عرصه عبارتند از: شرکت داروسازی آلرگان، بایر آگ، بریستول-مایرز اسکوئیب، والینت، شرکت آلمانی بوهرینگر اینگلهایم، سورنتو تراپیوتکس، وکس و شرکت داروسازی زينربا.

این آمار و ارقام نشان میدهند که روند صعودی سهام این شرکت‌های داروسازی با توجه به افزایش تقاضا برای داروهای مسکن همچنان رو به رشد باشد. از اینرو، پیش بینی میشود که بازار داروهای مسکن رشد ۴ درصدی را تجربه کند.

تحلیل منطقه‌ای بازار دارو

بازار جهانی داروهای مسکن از حیث منطقه به ۵ بخش عمده اعم از آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا تقسیم میشود.

پیش بینی میشود که آمریکای شمالی در بازه زمانی پیش رو بر بازار جهانی دارو سلطه پیدا کند.

منطقه آمریکای شمالی جزو مناطق پیشرو در بازار جهانی داروهای مسکن بوده و پیش بینی میشود که همچنان جزو مناطق پیشتاز در این حوزه باقی بماند. نرخ رشد بالای بازار داروهای مسکن در این منطقه را میتوان ناشی از افزایش تعداد جمعیت افراد سالمند، تقاضای فزاینده برای درمان عارضه‌های مرتبط با ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک کمر و تسکین‌ دردهای عصبی همچون درد عصب سیاتیک که سالانه افراد بسیاری در سرتاسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند، مطلوب دانست.

پیش بینی می شود که آسیا و اقیانوسیه سریع‌ترین نرخ رشد بازار دارو را در دوره پیش بینی شده تجربه کنند.

پیش بینی میشود که کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه سریع‌ترین نرخ رشد را طی سال‌های برآورد شده در بازار داروهای مسکن داشته باشند. عواملی همچون افزایش هزینه‌ خدمات درمانی و مراقبتی، افزایش آگاهی نسبت به کنترل دردهای نوروپاتیک و همچنین افزایش روزافزون تعداد بیماران از دلایل اصلی رشد بازار داروهای مسکن در این مناطق هستند.