ترس فعالان بازار سرمایه آمریکا از تشدید سیاست‌های انقباضی با خبر بهبود اشتغالزایی تشدید شد

بهبود داده‌های اشتغال، سقوط وال‌استریت را رقم زد

11:10 - 1401/03/17
شاخص‌های اصلی وال‌استریت هفته گذشته را کاهشی به پایان رساندند و روز ابتدایی هفته جاری را نیز قرمزپوش آغاز کردند. بهبود آمار اشتغال خلاف انتظار عامل اصلی این قرمزپوشی بود. اگرچه بهبود داده‌های اشتغال نشان از وضعیت مطلوب اقتصادی دارد، اما فعالان بازار سرمایه از تشدید سیاست‌های انقباضی با انتشار این آمار هراس داشته و این موضوع محرک سقوط وال‌استریت شده است.

 

به گزارش اکوایران بهبود داده‌های اشتغال در ایالات متحده آمریکا باعث شد تا وال‌استریت هفته گذشته منتهی به روز جمعه سوم ژوئن را کاهشی به پایان برساند؛ این روند کاهش ارزش بازار سهام آمریکا در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری نیز ادامه یافت. بهبود داده‌های اشتغال در آمریکا، یکی از موانع پیش‌روی فدرال رزرو برای تشدید سیاست انقباضی را از میان برده که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارهای مالی خواهد بود.

گزارش وزارت کار آمریکا از ایجاد 390 هزار شغل جدید در بخش غیرکشاورزی در ماه مه با وجود افزایش دستمزدها خبر داد. البته آمار بیکاری در این ماه 3.6 درصد ثابت ماند که این موضوع بیانگر فشردگی بازار کار امریکا است.

چشم بازار سرمایه به تصمیمات فدرالی

 اگرچه گزارش بهبود اشتغال‌زایی سیگنالی مثبت از وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا است، اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران تنها بر سیاست‌های بانک مرکزی تمرکز دارند و از آنجاییکه بهبود اشتغالزایی باعث می‌شود تا فدرال رزرو امکان اخذ سیاست‌های انقباضی به شکل تهاجمی‌تر را داشته باشد، این داده مثبت اقتصادی به عقبگرد بازار سرمایه در ایالات متحده آمریکا منجر شد.

 نلا ریچاردسون، اقتصاددان ارشد در ADP، پیش‌بینی می‌کند که بازار سهام آمریکا با بی‌اعتمادی نسبت به نرخ بهره و وضعیت تورمی در مسیر فعلی که عمدتا کاهشی است قدم بردارد. وی می‌گوید: فعالان بازار مسیر خود را براساس تصمیمات فدرال رزرو انجام می‌دهند.

افت رشد دستمزد، خبری خوب در کنترل تورم

شاون اسنایدر، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری در Citi Personal Wealth Management، می‌گوید: بهبود داده‌های اشتغال در آمریکا شمشیری دو لبه برای بازار سهام است. در حالی که این داده موید بهبود وضعیت اقتصادی است و می‌تواند از رشد بازار سهام حمایت کند، اما اگر فدرال رزرو از آن برالی تشدید سیاست انقباضی استفاده کند، باید منتظر ریزش بازار سهام آمریکا باشیم. بنابارین خبر بهوبد آمار اشتغال، تا حدی برای فعالان بازار سرمایه منفی است؛ چرا که آن‌ها امیدوارند که فدرال رزرو اواخر سال جاری افزایش نرخ بههر را متوقف کند، اما افزایش اشتغالزایی با وجود رشد نرخ بهره، این احتمال را مطرح می‌کند که سیاست‌های انقباضی ادامه‌دار شود.

اسنایدر می‌گوید: رشد دستمزد در ماه مه کمتر از پیش‌بینی بود؛ این موضوع خبر خوبی در مهار تورم خواهد بود. هر چند صعود قیمت نفت می‌تواند اثرگذاری این سیگنال مثبت در بخش تورم را از میان ببرد.