پیش بینی بورس امروز 16 خرداد 1401 / چهارمین قطعه از پازل بازار سهام

12:29 - 1401/03/16
اکوایران: تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص 4 روز پیاپی صعود کند می‌توان آن را به معنی شکل گرفتن یک روند صعودی در بازار قلمداد کرد. بنابراین معاملات امروز می‌تواند چهارمین قطعه از پازل صعودی بورس تهران باشد.

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – دوشنبه 16 خرداد- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 868 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن رشد هزار و 619 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس کاهش 184 واحدی را پشت سر گذاشت. 

 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 311 نماد رشد قیمت و 293 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت فنرسازی زر (خزر)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) و شرکت هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا)، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، و شرکت سیمان اصفهان (سصفها) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) و شرکت بیمه دی (ودی) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌دوشنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 48 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 13 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 43 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد کاهش یافت و 56 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد افت کرد و در رقم 104 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 16 خرداد 1401 / چهارمین قطعه از پازل بازار سهام20

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و دیران (شرکت ایران دارو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در این روز بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای شاملا، ثالوند، سصفها و غنوش بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز 16 خرداد 1401 / چهارمین قطعه از پازل بازار سهام5

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص در 2 روز شنبه و یکشنبه نزول کرد و بیش از 30 هزار واحد پائین آمد. سقوط دو روز ابتدایی هفته چنان شدید بود که شاخص در سه روز صعودی پی در پی نتوانست آن را جبران کند.  

بدین ترتیب شاخص در نیمه پایینی کانال 1.5 میلیونی ماندگار شد. روز چهارشنبه نیز دامنه نوسان شاخص کوتاه بود و تنها 868 واحد رشد داشت و میزان خروج پول حقیقی به 231 میلیارد تومان رسید. 

فغدیر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و شستا، فملی، شپنا و بپاس بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.

در آخرین روز کاری هفته، کگل بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشت. پس از کگل، نمادهای ‌رمپنا، وبملت، فایرا، خبهمن، شبریز، فارس، خودرو، های وب و شسپا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در مقابل نمادهای نوری،‌ شپدیس، شپنا، شتران، حکشتی،‌ شبندر، وغدیر، شستا، پارس،‌ وپارس، وبصادر و تاپیکو بزرگان قرمزپوشی بودند که مانع رشد بیشتر شاخص بودند.

روز چهارشنبه برای سی و سومین روز کاری متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و در پایان معاملات چهارشنبه 43 نماد صف خرید داشتند. با این حال ارزش صف‌های خرید پایانی بازار نسبت به روز پیشین افت 47 درصدی داشت و روند نزولی حجم و ارزش معاملات ادامه داشت. 

با این وصف داده‌های معاملات چهارشنبه خبر می‌دهند که نمی‌توان در انتظار بهبود تقاضا بود. اما از سوی دیگر برخی‌ها می‌گویند پس از تعطیلات چند روزه تقاضا و ارزش معاملات رشد خواهد کرد و نزول روزهای پایانی هفته به علت در پیش بودن تعطیلات بوده است. روز چهارشنبه نیمی از بازار رشد قیمت داشت و نیمی دیگر قرمزپوش بود. خبر خوب اینکه شاخص هم وزن رشد هزار و 619 واحدی را ثبت کرد تا امید برای ثبت چهارمین روز صعودی شاخص کل حفظ شود. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص 4 روز پیاپی صعود کند می‌توان آن را به معنی شکل گرفتن یک روند صعودی در بازار قلمداد کرد. بنابراین معاملات امروز می‌تواند چهارمین قطعه از پازل صعودی بورس تهران باشد.

پیش بینی بورس امروز 16 خرداد 1401 / چهارمین قطعه از پازل بازار سهام16