نمادهای پیشران بازار سهام؛

بورس سقوط کرد / معامله‌گران فراری شدند

16:52 - 1401/03/02
اکوایران: امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و هزار و 257 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 3 ماه اخیر است.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه دوم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 25 هزار و 10 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 557 هزار و 213 واحد رسید. سقوط 25 هزار واحدی بیشترین ریزش شاخص در 26 روز کاری اخیر در 5 هفته گذشته است. 

شاخص هم وزن بورس نیز با کاهش 8 هزار و 732 واحدی در سطح 432 هزار و 773  واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 243 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 317 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و هزار و 257 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 3 ماه اخیر است. گروه‌های پالایشی، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 96 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس سقوط کرد / معامله‌گران فراری شدند6

نمادهای پیشران

امروز نمادهای کامودیتی محور بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. «کچاد»، «شستا»، «کگل»، فولاد، پارسان، خودرو، شتران، شبندر، تاپیکو، وتجارت و فملی مؤثرترین‌ها بودند و در مقابل نمادهای «برکت»، «حکشتی» و «سآبیک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «صبا» و «آریا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «ددانا» و «فروسیل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فروسیل، ددانا و حگهر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در معاملات امروز قیمت سهام تمامی نمادهای گروه «فراورده‌های نفتی و کک» افت کرد تا پالایشی‌ها قرمزترین گروه بازار باشند. پس از پالایشی‌ها، گروه‌های «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» قرمزترین گروه‌ها بودند.

رشد معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 161 هزار و 817 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 33 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 162 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 282 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 23 درصد افت کرد و در رقم 411 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد سآبیک (شرکت سیمان آبیک) با صف‌ خرید 235 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سآبیک، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سیمرغ (شرکت سیمرغ) تعلق داشت که ارزش آن 23 میلیارد تومان بود. پس از سیمرغ، نمادهای افرا، ورنا، سپید و سفارس بیشترین صف فروش را داشتند.