پیش بینی بورس امروز 17 فروردین 1401 / نزدیک شدن به فصل مجامع چه تأثیری بر بازار دارد؟

10:55 - 1401/01/17
اکوایران: برخی از تحلیل‌گران معتقدند نوسانات بازار تحت تأثیر نزدیک شدن به فصل مجامع است. بعضی از سهامداران ترجیح می‌دهند در موعد برگزاری مجامع سهامدار بمانند و از سود تقسیمی بهره مند شوند، در مقابل برخی نیز از بسته شدن نمادها در موعد برگزاری مجمع سالیانه بیم دارند و به نوسان گیری در هفته‌های منتهی به فصل مجامع روی می‌آورند.

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 17 فروردین- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 2 هزار و 633 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 471 هزار و 453 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 562 واحد بالا آمد و در رقم 375 هزار و 828 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 91 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 781 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 287 نماد رشد قیمت و 204 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ تأمین سرمایه ملت (تملت)، شرکت لیزینگ رایان سایپا (ولساپا) و شرکت سیمان خاش (سخاش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ کشتیرانی دریای خزر (حزر)، شرکت کلر پارس (کلر) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران)، ختراک (شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران) و سصفها (شرکت سیمان اصفهان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن (بالاس)، شرکت بیمه سامان (بساما) و شرکت تولید نیروی برق دماوند (دماوند) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 630 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 54 درصد کاهش یافت و 19 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 26 درصد افت کرد و در رقم 649 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 17 فروردین 1401 / نزدیک شدن به فصل مجامع چه تأثیری بر بازار دارد؟19

بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 218 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای ولساپا (شرکت لیزینگ رایان سایپا) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 11 میلیارد تومانی داشت. پس از سصفها، نمادهای بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تأسیسات راه آهن) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 17 فروردین 1401 / نزدیک شدن به فصل مجامع چه تأثیری بر بازار دارد؟8

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران به سمت بالا نوسان کرد و برای چهارمین روز متوالی صعود کرد. در هفته قبل روز چهارشنبه شاخص بیش از 17 هزار واحد صعود کرد و روز یکشنبه 29 هزار واحد بالا آمد. روز دوشنبه 6 هزار و 868 واحد رشد کرد و دیروز 2 هزار و 633 واحد رشد کرد. همچنین در 8 روز کاری اخیر در سال جدید، شاخص در 7 روز صعود کرده است. دیروز تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر از قرمزها بود و شاخص هم وزن نیز بیش از 2 هزار واحد صعود کرد. نمادهای شپنا، اخابر، رمپنا، همراه، فخوز، خساپا، شبندر، شتران، وبصادر، شیران، خودرو، شنفت و وپارس بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

دیروز روند خروج پول حقیقی ادامه یافت اما میزان آن کمتر شد و با کاهش 97 درصدی –نسبت به روز دوشنبه- به رقم 8 میلیارد تومان رسید. بخش عمده‌ای از خروج پول حقیقی نیز به نمادهای بانکی، صندوق پالایشی یکم و شستا اختصاص داشت. دیروز شاخص در 25 دقیقه ابتدایی نزولی بود اما در 2 ساعت بعدی شاخص روند صعودی داشت. به نظر می‌رسد روند متعادل و مثبت دیروز در معاملات امروز نیز ادامه داشته باشد.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند نوسانات بازار تحت تأثیر نزدیک شدن به فصل مجامع است. بعضی از سهامداران ترجیح می‌دهند در موعد برگزاری مجامع سهامدار بمانند و از سود تقسیمی بهره مند شوند، در مقابل برخی نیز از بسته شدن نمادها در موعد برگزاری مجمع سالیانه بیم دارند و به نوسان گیری در هفته‌های منتهی به فصل مجامع روی می‌آورند. بنابراین به نظر می‌رسد شاهد افزایش نوسان قیمت‌ها در بازار سهام باشیم. 

پیش بینی بورس امروز 17 فروردین 1401 / نزدیک شدن به فصل مجامع چه تأثیری بر بازار دارد؟14