پیش بینی بورس امروز 24 اسفند 1400؛

اثر رشد قیمت دلار بر بازار سهام

10:56 - 1400/12/24
اکوایران: دیروز رشد قیمت دلار بخشی از سهم‌های بازار را بالا کشید اما نتوانست مانع نزول شاخص شود. آیا دلار می‌تواند در روزهای پایانی سال موجب رشد شاخص شود؟

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 24 اسفند- به روند بازار سهام در روز دوشنبه نگاه می‌کنیم. در روز دو‌شنبه شاخص کل بورس 595 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 334 هزار و 781 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 218 واحد بالا آمد و در رقم 338 هزار و 954 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 14 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 138 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 269 نماد رشد قیمت و 359 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ خوراک دام پارس (غدام)، شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) و شرکت معادن منگنز ایران (کمنگنز) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ تولید ژلاتین کپسول ایران (دکپسول)، شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و شرکت تولید نیروی برق دماوند (دماوند) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کبافق (شرکت معادن بافق)، رکیش (شرکت کارت اعتباری ایران کیش) و تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) و شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دو‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌‌شنبه است. در پایان معاملات روز دو‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 30 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 5 درصد افزایش یافت و 60 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 90 میلیارد تومان ایستاد. 

اثر رشد قیمت دلار بر بازار سهام17

بیشترین تقاضاها

روز دو‌شنبه نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) با صف‌ خرید 13 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کمنگنز، نمادهای غدام (شرکت خوراک دام پارس) و لابسا (شرکت آبسال) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) بیشترین صف فروش داشتند.

اثر رشد قیمت دلار بر بازار سهام20

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص بورس به روند نوسانی خود ادامه داد. در یک هفته شاخص کل به طور نوسانی صعود و نزول کرده است.

به علاوه روند خروج پول حقیقی به بورس ادامه یافت و شاهد خروج 349 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار بودیم که نسبت به روز یکشنبه 69 درصد بیشتر شده است. همچنین برای دومین روز متوالی معاملات بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات دو‌شنبه 43 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید به 90 میلیارد تومان رسید که 30 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های فروش بود. 

دیروز تعداد نمادهای قرمزپوش بیشتر بود و 57 درصد بازار نزول قیمت داشتند. شپدیس، کچاد، شیراز، برکت، رمپنا، پارسان، اپال، غبشهر، شبریز و تاپیکو بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. در سوی دیگر بازار، نمادهای کگل، ومعادن، خودرو، شیران، فولاژ، فولاد، پرداخت، وبهمن، ثامید و شتران بزرگانی بودند که بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و مانع نزول بیشتر شاخص شدند. 

 روز دوشنبه ارزش معاملات خرد سهام باز هم کاهش یافت و سومین روز نزولی را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 742  میلیارد تومان رسید که کمرین رقم در دو هفته اخیر است.

تداوم روند خروج پول حقیقی و افزایش آن مهمترین نشانه‌ی منفی معاملات دیروز برای بورسی‌ها است. به نظر می‌رسد در روزهای پایای سال بخش بزرگی از سهامداران حقیقی مایل به خروج سرمایه خود از بازار سهام هستند.

با این حال رشد قیمت‌ دلار توانست برخی از نمادهای دلاری را بالا بکشد و مانع از نزول قابل توجه شاخص شود. به نظر نمی‌رسد رشد قیمت دلار بتواند موجب رشد شاخص شود، اما پیش بینی می‌شود بتواند مانند دیروز نوسان شاخص را کوتاه ‌کند.

اثر رشد قیمت دلار بر بازار سهام11