رشد ارزش معاملات بازار سهام؛

پایان سبز هفته صعودی بورس تهران

16:16 - 1400/12/18
اقتصادنیوز: در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص بورس تهران صعود کرد و ارزش معاملات بازار سهام رشد کرد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، بورس هفته را صعودی به پایان برد. در معاملات روز چهارشنبه، هجدهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با افزایش 11 هزار و 779 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 348 هزار و 348 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 353 واحدی در سطح 342 هزار و 690 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 124 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 270 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 373 نماد رشد قیمت داشتند و 274 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

گروه‌های سبز و قرمز

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای خودرویی افزایش یافت و گروه «خودرو و ساخت قطعات» سبزترین گروه بازار سهام بود. در کنار بانکی‌ها، اغلب نمادهای پالایشی، معدنی و بانک‌ها سبزپوش شدند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

نمادهای «کچاد»، «شتران» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «رانفور»، «فایرا» و «تنوین» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «شاوان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «صبا» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شتران و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 337 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 863 میلیارد تومان بود که 12 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 452 میلیارد تومان رسید. 

پایان سبز هفته صعودی بورس تهران10