بازار صعودی می‌ماند؟

پیش بینی بورس امروز 17 اسفند 1400 / ابرهای ابهام کنار می‌روند

10:50 - 1400/12/17
اکوایران: در کنار رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، کاهش ابهامات سیاسی و اقتصادی که بر بازار سایه انداخته بود از اصلی‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها و ورود سرمایه به بازار است.

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 17 اسفند- به روند بازار سهام در روز دوشنبه نگاه می‌کنیم. در روز دو‌شنبه شاخص کل بورس 20 هزار و 327 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 342 هزار و 925 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 849 واحد بالا آمد و در رقم 341 هزار و 520 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 306 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 98 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 343 نماد رشد قیمت و 137 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 69 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ معادن بافق (کبافق)، شرکت سیمان غرب (سغرب) و هلدینگ سرمایه گذاری البرز (والبر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ بهمن دیزل (خدیزل)، شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غالبر (شرکت لبنیات کالبر)، ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر)، شرکت ویتانا (غویتا) و شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دو‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌‌شنبه است. در پایان معاملات روز دو‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 123 میلیارد تومانی بسته شد.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 23 درصد افزایش یافت و 69 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 192 میلیارد تومان ایستاد.

پیش بینی بورس امروز 17 اسفند 1400 / ابرهای ابهام کنار می‌روند13

بیشترین تقاضاها

روز دو‌شنبه نماد غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر) با صف‌ خرید 44 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غبشهر، نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به نماد سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 22 میلیارد تومانی داشت. پس از سدبیر، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 17 اسفند 1400 / ابرهای ابهام کنار می‌روند12

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه بورس برای سومین روز متوالی صعودی بود و اغلب نمادهای بازار سهام سبزپوش بودند.  

به علاوه روند ورود نقدینگی حقیقی به بورس ادامه یافت و شاهد ورود 153 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار بودیم. همچنین برای ششمین روز متوالی معاملات بازار سهام با مازاد تقاضا بسته شد. در پایان معاملات دو‌شنبه 41 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید به 192 میلیارد تومان رسید که 123 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های فروش بود.

از سوی دیگر برخلاف گروه‌های ریالی، اغلب نمادهای کامودیتی محور بازار سبزپوش شدند. نمادهای کگل، پارسان، تاپیکو، وغدیر، شبندر، ومعادن، فولاد، شپدیس، شپنا، فارس، شتران، نوری، فملی، فخوز، پارس، شبریز و شاراک بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

 روز دوشنبه ارزش معاملات خرد سهام باز هم افزایش یافت و پنجمین روز صعودی را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد با افزایش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 828  میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.

تداوم روند ورود پول حقیقی و رشد ارزش معاملات نشانه‌های مثبتی برای بورسی‌ها است تا به رشد بیشتر شاخص امیدوار باشند. در کنار رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، کاهش ابهامات سیاسی و اقتصادی که بر بازار سایه انداخته بود از اصلی‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها و ورود سرمایه به بازار است. حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی و کاهش شکاف میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد از این جمله‌اند. بنابراین روندهای درونی و بیرونی بازار فعلا جهت صعودی دارند.