تداوم روند افزایشی ارزش معاملات خرد؛

سومین گام بلند شاخص بورس / استقبال حقیقی از پالایشی‌ها

16:07 - 1400/12/16
اقتصادنیوز: امروز شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی رشد کرد تا در سه روز اخیر بیش از 61 هزار واحد صعود کرده باشد. در معاملات دوشنبه پالایشی‌ها بیشترین تقاضای حقیقی بازار را داشتند و تمامی نمادهای این گروه سبزپوش شدند.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه، شانزدهم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با افزایش 20 هزار و 327 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 342 هزار و 925 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 2 هزار و 849 واحدی در سطح 341 هزار و 520 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 306 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 98 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 343 نماد رشد قیمت داشتند و 137 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 69 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

نمادهای مؤثر بر شاخص‌ها

امروز قیمت سهام تمامی نمادهای پالایشی‌ افزایش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار سهام بود.

نمادهای «کگل»، «پارسان» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «شستا»، «حکشتی» و «خودرو» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «خدیزل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «شکام» و «غویتا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شبندر و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد معاملات خرد سهام

امروز ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 828  میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.