گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

رشد ارزش معاملات خرد سهام / روز پر نوسان و کم دامنه شاخص بورس

18:24 - 1400/11/30
اکوایران: در روز شنبه شاخص‌های بورس تهران تغییرات کمی داشتند. شاخص کل بورس افت اندکی کرد و بیش از نیمی از بازار قرمزپوش شدند.

به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 500 واحد افت کرد. در ادامه شاخص تغییر روند داد و تا ساعت 10 و 30 دقیقه این روند صعودی ادامه داشت اما در نیمه دوم معاملات شاخص باز هم نزول کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 279 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 282 هزار و 131 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 199 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 325 هزار و 83 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 11 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 515 واحد رسید.

رشد ارزش معاملات خرد سهام / روز پر نوسان و کم دامنه شاخص بورس6

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 187 نماد رشد قیمت داشتند که 130 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. همچنین 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج نقدینگی حقیقی

امروز برای چهاردهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 431 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 28 درصدی داشت. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 57 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در مقابل نمادهای بانکی بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. وتجارت، وبملت و ونوین به ترتیب بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این دو گروه ریالی بازار سهام سبزترین گروه‌‌ها بودند. 

در سوی دیگر بازار تمامی نمادهای گروه‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش قیمت داشتند و نمادهای پالایشی قرمزترین گروه بازار لقب گرفتند.

روز شنبه نمادهای پالایشی بیشترین نقش را در افت شاخص کل بازی کردند. «شبندر»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «وبملت»، «خودرو» و «وتجارت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «تجلی»، «فزر» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «اتکای» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فملی و وبملت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 27 درصد افزایش یافت و 93 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 9 درصد افت کرد و در رقم 58 میلیارد تومان ایستاد. 

بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه‌ی 35 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه 4 برابر بیشتر شده است.

روز شنبه نماد فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد) با صف‌ خرید 18 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فولای، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و وپست (پست بانک ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 20 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 213 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 724 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 11 میلیارد تومان رسید که 58 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 142 میلیارد تومان بود. 

پس از فزر، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فملی و تجلی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام تجلی با تعداد 562 میلیون و 432 هزار و 265 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وتجارت تعلق داشت. دو نماد وبملت و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

رشد ارزش معاملات خرد سهام / روز پر نوسان و کم دامنه شاخص بورس4