شاخص سطح حمایت را از دست داد؛

پیش بینی بورس امروز 19 بهمن 1400 / بورسی‌ها در انتظار توافق در وین؟

11:27 - 1400/11/19
اکوایران: برخی از تحلیل‌گران روند نزولی بورس در دو روز اخیر را نشانه انتظارات مثبت فعالان بازار نسبت به مذاکرات می‌دانند. امروز مذاکرات برجامی از سر گرفته می‌شود بنابراین توجهات بار دیگر به سمت وین خواهد بود و پیشرفت این مذاکرات به سمت توافق سیگنال نزولی به بازارهای ایران خواهد داد.

به گزارش اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 19 بهمن- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 7 هزار و 561 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 274 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 515 واحد افت کرد و در رقم 323 هزار و 984 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 4 واحد پائین آمد و به رقم 17 هزار و 373 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 119 نماد رشد قیمت و 359 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 71 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس نماد‌های کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان)، ولکار (شرکت لیزینگ کارآفرین) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای دکپسول (شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران)، توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس نمادهای دپارس (شرکت پارس دارو)، شسینا (شرکت صنایع شیمیایی سینا) و غشصفا (شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین)، شرکت مؤسسه اعتباری ملل (وملل) و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه‌‌ی 49 میلیارد تومانی بسته شد. 

در پایان معاملات دوشنبه 71 نماد صف فروش و 34 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 73 درصد کاهش یافت و 130 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 170 درصد رشد کرد و در رقم 81 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 19 بهمن 1400 / بورسی‌ها در انتظار توافق در وین؟7

سهم‌های پُرتقاضا

 در روز دوشنبه نماد تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) با صف‌ خرید 31 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تجلی ، نمادهای کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس) و وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) بیشترین صف خرید را داشتند.

سهم‌های صفِ فروش

 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 24 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 19 بهمن 1400 / بورسی‌ها در انتظار توافق در وین؟4

پیش بینی بورس امروز 

دیروز شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی نزول کرد و از کانال 1.3 میلیونی دور شد. پس از آن که در روز سه‌شنبه شاخص به کانال 1.3 میلیونی بازگشت فعالان بازار امیدوار بودند که شاخص در این محدوده ماندگار شود. اما پس از افت قیمت دلار تحت تأثیر خبر لغو برخی از تحریم‌های ایالات متحده در دو روز اخیر شاخص روند نزولی پیدا کرد. دیروز شاخص سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد را نیز از دست داد. 

در گزارش پیش بینی بازار دیروز گفته شد که این سطح در واقع میانه یک کانال نزولی است که از شهریور ماه آغاز شده و اگر شاخص از این میانه پائین‌تر بیاید و به سمت کف این کانال حرکت کند می‌توان انتظار داشت که در میان مدت شاخص به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد نیز افت کند. 

دیروز شاخص در نیم ساعت ابتدایی سقوط نسبتا شدیدی داشت اما در ادامه معاملات بازار با تعادل نسبی دنبال شد و شاخص اندکی افت کرد. میزان خروج نقدینگی حقیقی کمتر از روز یکشنبه بود. دیروز 422 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد در حالی که روز یکشنبه شاهد خروج هزار و 409 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. ارزش مازاد عرضه بازار در پایان معاملات نیز دیروز کمتر از روز یکشنبه بود. 

 بدین ترتیب وضعیت بازار اندکی بهبود داشت اما تداوم خروج پول حقیقی برای هفتمین روز پیاپی و وجود مازاد عرضه در پایان معاملات نشان می‌دهد که هنوز نیروهای نزولی بازار قوی‌تر هستند.

دیروز نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند و فملی، اتکای، خودرو، خساپا، شاراک، سمگا، وگردش، وبملت، فارس و خبهمن بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار را داشتند. 

به علاوه از دست رفتن سطح حمایت یک میلیون و 280 هزار واحد سیگنال نزولی مهمی به بورسی‌هاست. امروز مذاکرات وین نیز از سر گرفته می‌شود بنابراین توجهات بار دیگر به سمت وین خواهد بود و پیشرفت این مذاکرات به سمت توافق سیگنال نزولی به بازارهای ایران خواهد داد. برخی از تحلیل‌گران روند نزولی بورس در دو روز اخیر را نشانه انتظارات مثبت فعالان بازار نسبت به مذاکرات می‌دانند. 

پیش بینی بورس امروز 19 بهمن 1400 / بورسی‌ها در انتظار توافق در وین؟6