خط خروج کارآفرینان از کشور؛

کدام کشورها به دنبال کارآفرینان ایرانی هستند؟

15:40 - 1400/10/28
داستانهای زیادی در مورد آسانی فرایند راه اندازی کارخانه در ترکیه و گرجستان شنیده می شود و آذربایجان و قبرس نیز به دنبال جذب کار آفرینان ایرانی هستند. کسانی که در این کشور آموزش دیده اند و پرورش یافته اند را به دنبال جذب شان هستند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اقتصادنیوز، یک کارآفرین حوزه خودروسازی روایتی تلخ از خروج کارآفرینان از ایران و تلاش کشورهای همسایه برای جذب نخبگان ایرانی را مطرح کرده است.

متن این یادداشت را بخوانید؛

یکی از کار آفرینان بزرگ تعریف می کرد که وارد فرودگاه آتاتورک شدم تنها به اصرار خانواده دوری در این کشور بزنیم و استانبول را ببینیم. طی این سال ها بارها از ترکیه ترانسفر شده بودم ولی در هشت سال اخیر در این کشور نماینده بودم البته با دفتر تجاری در این کشور کار می کردم و مواد اولیه تهیه می کردم و جالب این بود که در فرودگاه بعد از تحویل چمدان یک تابلو دیدم که اسم مرا نوشته و من پرسیدم قرار نبود کسی دنبال من باشد من رزرو هتل دارم.

گفتند از صنایع آمده ایم مایل هستیم خدمات شما را به عهده بگیریم و جلسه ایم با هم داشته باشیم. تشکر کردم و قول دادم جلسه ای با آنها برگزار کنم ولی هر روز پیگیری کردند تا زمان اعلام با تشریفات ویژه من را به دفتر صنایع خود بردند و در ابتدا برای من آماری از سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه ها در ترکیه و شرکت های ایرانی دادند و لیستی از خدمات و همکاری ها برای ایجاد کارخانه ام در آنجا به من دادند. بیش از هر چیزی استقبال و احترام به من به عنوان یک کارآفرین برایم جالب بود. داستانهای زیادی در مورد آسانی فرایند راه اندازی کارخانه در ترکیه و گرجستان شنیده ایم و البته با بررسی هایی که انجام دادیم،  آذربایجان و قبرس نیز به دنبال جذب کار آفرینان ایرانی هستند. کسانی که در این کشور آموزش دیده اند و پرورش یافته اند را به دنبال جذب شان هستند.

البته سرمایه گذاری و مهاجرت قطعه سازان داخلی به  ترکیه و گرجستان یک رویه مانند سرمایه گذاری در خرید خانه در ترکیه تبدیل شده است. ولی در کشور چه اتفاقی افتاده؟ هر روز قوانین بانکی سخت تر و فرایندهای تولید و قانون کار و حتی دخالت های سازمان های نظارتی واقعاً کارآفرینان را خسته می کند.

این طرح جذب کارافرینان در کشورهای خارجی و سرمایه گذاری در آن کشورها را چه کسانی در کشور کمک می کنند؟ کار آفرین نیاز به آرامش فکری دارد و نباید به عنوان عنصر نامطلوب در کشور نشان داده شود. در واقع تفکر کمونیستی را نباید رواج دهیم تا کار آفرینان ما بتوانند پیشرفت کنند و هر روز بیشتر توسعه کار دهند و اشتغال ایجاد کنند. اما اینکه کارآفرین باید هر روز یک جایی پاسخ دهد و هر روز در یک سازمان بازخواست شود راهی است که کمک به خروج کارآفرینان می کند. در همه دنیا توسعه اقتصاد به عمده شرکت های بزرگ گذاشته می شود و شرکت های بین المللی در دنیا حتی از اقتصاد چند کشور بزرگتر هستند.

راه حل تولید اقتصاد در کشور کمک به ایجاد شرکت های بزرگ خصوصی در بزرگتر شدن است تا در معجزه تولید هزینه ها را کاهش دهیم. کارآفرین نیاز به احترام دارد. رئیس قوه قضائیه در سخنرانی های مختلف این موضوع را تذکر داده اند. رویه ایشان در رفع موانع برای تولید یک رویه بی نقص و حمایتی است. ایشان کارآفرین و سرمایه گذار را برای کشور مفید می داند و در تمام رویه ها، از روزی که شروع به کار در سمت رئیس قوه قضائیه کرده اند این رفتار دیده شده است. کارآفرینان و سرمایه گذاران علاوه بر اینکه باید در یک سیستم سالم فعالیت کنند و حقوق دولت را به موقع بدهند، باید از سوی نظام حمایت شوند.