رینگ بی‌رمق آهن و فولاد

رکود بلای جان فولادسازان می‌شود

14:36 - 1400/10/25
حجم معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف هفته گذشته از بروز رکود در این زنجیره حکایت دارد. قرارگیری در فصل سرد سال، تعدیل انتظارات تورمی با افت نرخ ارز، تلاش سیاست‌گذار برای کنترل قیمتی بازار آهن و فولاد و رکود در بخش مسکن کشور از مهم‌ترین دلایل رکود سنگین حاکم بر این بازار است.

به گزارش اکوایران، در هفته گذشته منتهی به روز جمعه بیست و چهارم دی ماه از رونق معاملات فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران کاسته شد؛ به نحوی که در این هفته 36 هزار و 700 تن شمش فولاد و 33 هزار و 500 تن انواع میلگرد در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.

میزان فروش شمش فولاد در رینگ هفته گذشته بورس کالای ایران، کمترین رقم حجم معاملات هفتگی در سال جاری بود؛ این افت حجم در شرایطی که ظرف هفته‌های قبل هم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا رونق چندانی نداشت زنگ خطری از تعمیق رکود در بازار آهن و فولاد کشور است.

در عین حال در هفته گذشته از 181 هزار تن میلگرد عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران برابر 33 هزار و 500 تن میلگرد به فروش رفت. قرارگیری در فصل سرد سال که زمان سنتی رکود در بخش ساخت‌وساز است و انباشت انبارهای تجار از محصول به تضعیف تقاضای مصرفی در بخش مقاطع طویل فولادی منجر شده است؛ در عین حال ظرف ماه‌های اخیر و با توجه به تمرکز سیاست‌گذار بر روی جدا کردن نوسان نرخ بازار مقاطع طویل فولادی از قیمت ارز و نرخ جهانی، تقاضای سرمایه‌ای نیز از این بازار رخت بربسته و به این ترتیب بر رکود حاکم بر بخش آهن و فولاد افزوده شده است.

تعمیق رکود در بخش فولاد و به خصوص محصولات فولادی هشداری جدی برای سیاست‌گذار باید تلقی شود. استمرار این وضعیت می‌تواند به کاهش یا توقف تولید فولادسازان به‌خصوص در حلقه‌های پایانی زنجیره منجر شود. در این شرایط انتظار می‌رود که مسئولان امر از نرخ‌گذاری دستوری و هر سیاست دستوری دیگر که به تعمیق رکود در این بازار منجر می‌شود، دوری کنند و در عین حال با تسهیل صادرات زمینه فروش محصول در بازارهای بین‌المللی را فراهم کنند.