گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

نزول اندک نماگرهای بورس / صدرنشینی خودرو در معاملات روز شنبه

10:58 - 1400/10/19
اکوایران: در روز شنبه تابلوی بورس تهران قرمز شد و تمام نماگرهای بازار سهام نزول کردند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، در معاملات اولین روز هفته شاخص کل بورس 751 واحد افت کرد و برای یازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد.

 

اعداد قرمز تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 4 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن شاخص نزول کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 751 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 362 هزار و 344 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 337 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 359 هزار و 134 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 28 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 374 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 156 نماد رشد قیمت داشتند که 105 نماد بورسی و 51 نماد فرابورسی بودند. همچنین 327 نماد کاهش قیمت داشتند که 234 نماد بورسی و 93 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 31 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

نزول اندک نماگرهای بورس / صدرنشینی خودرو در معاملات روز شنبه18

خروج سرمایه حقیقی 

امروز برای یازدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 259 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.  

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 32 میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «نوری» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «خودرو»، «وبملت» و «وبصادر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «زاگرس» و «هرمز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وملل»، «آریا» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و برکت و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و فجهان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد عرضه در پایان معاملات شنبه

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 57 درصد کاهش یافت و 111 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 30 درصد افت کرد و در رقم 38 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد زقیام (شرکت کشت و دام قیام اصفهان) با صف‌ خرید 6 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از زقیام، نمادهای تاپکیش (شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش) و لطیف (شرکت محصولات کاغذی لطیف) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 4 هزار و 773 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 874 میلیارد تومان بود که 18 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 826 میلیارد تومان رسید که 59 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

خودرو؛ صدرنشین معاملات

در معاملات امروز نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 158 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد فملی و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد 823 میلیون و 489 هزار و 624 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وسکرد تعلق داشت. دو نماد خپارس و وبصادر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

نزول اندک نماگرهای بورس / صدرنشینی خودرو در معاملات روز شنبه8