رونق معاملات خرد سهام به چه معناست؟

پیش بینی بورس امروز 7 دی / پاشنه آشیل بازار

11:24 - 1400/10/07
اکوایران: شاخص بورس ظرف یک هفته دو کانال بالا آمد و ارزش معاملات افزایش یافته است. اما بازار یک پاشنه آشیل دارد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 7 دی- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 16 هزار و 303 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 400 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 5 هزار و 121 واحد رشد کرد و در رقم 365 هزار و 389 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 62 واحد بالا آمد و به رقم 18 هزار و 719 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 407 نماد رشد قیمت و 89 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 80 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 18 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس نماد‌های شسینا (صنایع شیمیایی سینا)، فرآور (شرکت فراوری مواد معدنی ایران) و تکشا (شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای فگستر (شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان)، غپآذر (شرکت شیر پگاه آذربایجان شرقی) و وگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران)، سفار (شرکت سیمان فارس) و کاذر (شرکت فراورده‌های نسوز آذر) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو) و شرکت صنعتی مینو (غصینو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 61 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دوشنبه 10 نماد صف فروش و 76 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 26 درصد افزایش یافت و 106 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 106 درصد رشد کرد و در رقم 167 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس امروز 7 دی / پاشنه آشیل بازار17

سهم‌های پُرتقاضا

 در روز دوشنبه امروز سهام شکام (شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

سهم‌های صفِ فروش

 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز 7 دی / پاشنه آشیل بازار3

پیش بینی بورس امروز

دیروز شاخص کل پس از یک ماه به کانال 1.4 میلیونی بازگشت. همانطور که در گزارش پیش بینی بورس دیروز گفته شد؛ پس از افت اندک شاخص در روز یکشنبه تحلیل‌گران تکنیکی از 2 سناریو صعودی و نزولی صحبت می‌کردند. سناریو اول شروع روند نزولی بود و سناریو دوم ساخته شدن کف حمایتی که موجب رشد شاخص و انتقال آن به کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی می‌شود. روز دوشنبه شاخص در یک ساعت ابتدایی وارد کانال بالاتر شد. این در حالی است که دوشنبه هفته پیش شاخص وارد کانال 1.3 میلیونی شد. صعود سریع شاخص با رشد ارزش معاملات همراه بوده است. دیروز هم ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 7 درصدی به رقم 4 هزار و 216 میلیارد تومان رسید.

همچنین در پایان معاملات دوشنبه تعداد نمادهای صف خرید بیشتر از نمادهای صف فروش بود. ارزش صف‌های خرید با رشد 106 درصدی –نسبت به روز یکشنبه- به رقم 167 میلیارد تومان رسید.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد شاخص کل بتواند به رشد ادامه دهد در کانال 1.4 میلیونی ماندگار شود اما بازار یک پاشنه آشیل مهم دارد. در روزهای اخیر رشد قیمت بسیاری از نمادها به پشتوانه حمایت حقوقی بوده و روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه داشته است. اگر روند خروج نقدینگی حقیقی ادامه یابد بازار با بحران تقاضای حقیقی مواجه خواهد شد. عاملی که می‌تواند شاخص را به سمت پائین هدایت کند.

در مقابل تحلیل‌گران خوشبین می‌گویند رشد ارزش معاملات و رونق بازار نشانه مثبت مهمی است و با صعود شاخص به کانال 1.4 میلیونی بخشی از سهامداران به بازار برمی‌گردند. این تحلیل‌گران معتقدند نرخ منفی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به معنی خروج سهامداران از بازار نیست، بلکه به علت غلبه نگاه کوتاه مدت، بسیاری از سهامداران حقیقی روزانه به معامله سهام می‌پردازند و سعی دارند از نوسانات قیمتی برای سودآوری بهره ببرند. 

پیش بینی بورس امروز 7 دی / پاشنه آشیل بازار7