نقشه بازار سهام در روز چهارشنبه؛

بازگشت سهامداران به بورس پس از 4 هفته

17:56 - 1400/10/01
اکوایران: در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل بیش از 40 هزار واحد صعود کرد و پس از 19 روز کاری متوالی، نقدینگی حقیقی وارد بازار سهام شد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه، یکم دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 40 هزار و 652 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 359 هزار واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 9 هزار و 558 واحدی در سطح 357 هزار و 767 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 261 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 784 واحد قرار گرفت. 

ورود نقدینگی حقیقی 

امروز پس از 19 روز کاری متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 174 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات روز چهارشنبه بیشترین ورود  پول حقیقی به سهام ثشاهد (شرکت سرمایه گذاری شاهد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 40 میلیارد تومان بود. پس از ثشاهد، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و بورس (شرکت بورس اوراق بهادار تهران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بازگشت سهامداران به بورس پس از 4 هفته10

افزایش ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 5 درصدی به رقم 6 هزار و 77 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 29 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 917 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 20 روز کاری اخیر است. 

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «امید»، «نمرینو» و «ثاباد» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «حآفرین» و «سدبیر» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فولاد و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، مدیریت و حسیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

صعود قیمتی اغلب نمادهای بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 481 نماد رشد قیمت داشتند که 346 نماد بورسی و 135 نماد فرابورسی بودند. همچنین 15 نماد کاهش قیمت داشتند که 7 نماد بورسی و 8 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 96 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 3 درصد بازار افت قیمت داشتند.

رشد تقاضا 

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 24 درصد کاهش یافت و 64 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 239 درصد رشد کرد و در رقم 767 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) با صف‌ خرید 115 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبندر، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی)  و حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) بیشترین صف فروش داشتند.