شاخص کل پائیز را در کانال ۱.۳ میلیونی به پایان برد؛

رشد تقاضا در بورس / بازار سهام سبزپوش شد

15:18 - 1400/09/30
اکوایران: در آخرین روز کاری پائیز 1400، همه شاخص‌های بازار سهام صعود کردند و 80 درصد نمادهای بورسی و فرابورسی سبزپوش شدند.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، 30 آذر 1400، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 16 هزار و 925 واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و 318 هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز رشد کرد و با افزایش 4 هزار و 311 واحدی در سطح 348 هزار و 214 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 83 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 523 واحد قرار گرفت. 

تداوم خروج نقدینگی حقیقی 

امروز برای نوزدهمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 167 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 11 میلیارد تومان بود. پس از شلرد، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش ارزش معاملات بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 767 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 101 میلیارد تومان بود که 19 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 32 میلیارد تومان رسید که 53 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

رشد تقاضا در بورس / بازار سهام سبزپوش شد5

نمادهای پیشران بورس

امروز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «فارس» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند و «کویر»، «فاما» و «خاهن» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «کگهر»، «آریا» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «غصینو» و «بمپنا» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و کالا و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و حسیر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

دو سمت سبز و قرمز بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 409 نماد رشد قیمت داشتند که 293 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. همچنین 83 نماد کاهش قیمت داشتند که 54 نماد بورسی و 29 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 81 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 17 درصد بازار افت قیمت داشتند.

رشد تقاضا

در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 50 درصد کاهش یافت و 84 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 75 درصد رشد کرد و در رقم 226 میلیارد تومان ایستاد. 

سهام کدما (شرکت معدنی دماوند) با صف‌ خرید 21 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کدما، نمادهای غنوش (شرکت نوش مازندران) و ثرود (شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 21 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی)  و حآفرین (شرکت ریل پرداز نوآفرین) بیشترین صف فروش داشتند.