تغییر چشم‌انداز تقاضا برای مواد معدنی با تاکید نشست گلاسکو بر کربن‌زدایی

تغییر بازار فلزات با کربن‌زدایی در سال 2022

16:42 - 1400/09/23
اکوایران: حرکت دنیا به سمت انرژی‌های پاک چشم‌انداز تقاضا برای فلزات و محصولات معدنی را تغییر خواهد داد.

به گزارش دنیای بورس و به نقل از اکوایران، پس از برگزاری بیست‌وشمین کنفرانس تغییرات اقلیمی، انگیزه‌ای جدید برای تلاش جهت کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در سراسر جهان به وجود آورد. رسیدن به دنیایی بدون کربن تقاضا برای برخی فلزات و مواد معدنی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و در این میان به‌خصوص تقاضا برای فلزاتی که در انتقال سهل انرژی جایگاه ویژه‌ای دارند به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

در تازه‌ترین گزارش بانک ایالات متحده آمریکا برآورد شده که حرکت دنیا به سمت انرژی‌های پاک، محرکی جدی برای برخی فلزات خواهد بود. مایکل ویدمر، استراتژیست بازارهای کالایی مستقر در بریتانیا درخصوص نتایج نشست تغییرات آب‌وهوایی گلاسکو گفت: خوب یا بد تلقی کردن نتایج این نشست کاملا وابسته به انتظارات قبلی است که از آن داشته‌اید. رهبران حدود 200 کشور در این نشست شرکت کرده و در مورد طیف وسعی از موضوعات بحث‌برانگیز صحبت شد از جمله تامین مالی پروژه‌های کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی و قوانین حاکم بر بازار محصولاتی که کربن بیشتری برای تولید آن‌ها به مصرف می‌رسد.

ویدمر افزود: به هر ترتیب نشست گلاسکو مطمئنا آخرین مرحله تلاش برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی نبود. این نشست مجدد هدف محدود کردن افزایش دمای زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد را بزرگ و نمایان کرد.

تلاش برای حرکت به دنیایی بدون کربن تا سال 2050 می‌تواند چشم‌انداز تقاضا برای محصولات معدنی را تغییری شرگف دهد. در این میان تقاضا برای لیتیوم، مس، نقره، آلومینیوم و... به مراتب جهشی قابل ملاحظه پیدا کرده و این حرکت آینده‌ای روشن برای این فلزات رقم خواهد زد.