به گزارش اکوایران، بازار دلار و طلا در نخستین روز هفته شاهد رشد قیمت‌ها بود. قیمت دلار به مرز 30 هزار تومان نزدیک شد و با رشد 490 تومانی نسبت به عصر پنج‌شنبه معاملات امروز را با قیمت 29 هزار و 850 تومان آغاز کرد. قیمت دلار ظهر امروز حدود 2 درصد از روز پنج‌شنبه بالاتر بود و حتی برخی از شبکه‌های اطلاع رسانی مبادله ارز قیمت‌هایی بالای 30 هزار تومان را برای دلار گزارش می‌کردند.

علل نوسان صعودی قیمت دلار

در نوسان صعودی قیمت دلار احتمالا خروجی اخبار مذاکرات و افت ناگهانی عرضه در هفته گذشته نقش داشت. هفته گذشته عرضه دلار در بازار متشکل تقریبا نصف شد و این امر احتمالا در رشد قیمت دلار موثر بود، اما اخبار مذاکرات برجامی چگونه بر روند قیمتی دلار تأثیر گذاشت؟ اظهار نظرهای دیپلمات‌های اروپایی و وزیر امور خارجه آمریکا در مورد پیشنهاد ایران مثبت نبود، اما قبلا هم این دست اظهار نظرها مطرح شده بود. شروع مذاکرات و حصول یا عدم حصول توافق نهایی دو رویداد هستند که در مسیر زمانی قیمت دلار قرار دارند. تأثیر این دو رویداد صرفا در این دو نقطه نخواهد بود، تاثیرات با تاخیر یا تقدم بر روند قیمتی دلار ظاهر و رفتار نوسانی آن را موجب می‌شوند. به هر روی به نظر می‌رسد رفتار نوسانی قیمت دلار در این روزها تشدید و ریسک معامله در بازار دلار زیاد شده است. فعالیت نوسان‌گیران و سوداگران در بازار ارز نیز باعث شده است، کنترل نوسانات قیمت دلار دشوار شود و اقدامات اخیر بانک مرکزی چندان موثر واقع نشود.

بازار ارز  دلار

رشد قابل توجه قیمت درهم

همراه با قیمت دلار قیمت درهم امارات نیز افزایش یافت و ظهر امروز روی 8 هزار و 220 تومان قرار گرفت. معادل دلاری قیمت درهم از مرز 30 هزار تومان عبور کره بود و 30 هزار و 192 تومان به دست می‌آمد که به طرز معناداری از قیمت دلار بازار آزاد در این مقطع بزرگ‌تر بود. در نتیجه انتظارات افزایشی در بازار درهم نیز برجسته بودند.

قیمت سکه رقم 13 میلیون تومان را لمس کرد

بازار طلای جهانی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. قیمت طلا در معاملات روز جمعه روند صعودی را دنبال کرد و در پایان کار روی 1783 دلار قرار گرفت، اما شوک اصلی را رشد قیمت دلار به قیمت سکه وارد کرد. قیمت سکه معاملات امروز را با رشد 2.5 درصدی نسبت به ظهر پنج‌شنبه آغاز کرد و در ادامه تا 13 میلیون تومان نیز بالا رفت. اندازه حباب قیمتی سکه 13 میلیونی با احتساب قیمت 30 هزار تومان برای دلار  3.2 درصد به دست می‌آمد که کوچک نبود و نشان می‌داد، انتظارات افزایشی در بازار سکه نیز برجسته هستند.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار تحت تاثیر اخبار برجامی و کاهش عرضه در هفته گذشته نوساناتی صعودی را به ثبت رساند و قیمت سکه و درهم نیز همراه با آن رشد کرد. قیمت سکه امروز تواسنت مرز 13 میلیون تومان را لمس کند.