به گزارش اکوایران، امروز باز هم نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد و شاخص کل بورس تنها هزار و 314 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 368 هزار واحد رسید.

بورس

دو دمای متفاوت

امروز در ابتدای معاملات شاخص کل صعود کرد و در نیم ساعت ابتدایی بش از هزار واحد رشد کرد. شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد هزار و 314 واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و 368 هزار و 29 واحد رسید.

اما شاخص هم وزن روند نزولی داشت و با افت هزار و 855 واحدی در سطح 375 هزار و 39 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 132 واحد افت کرد و در سطح 19 هزار و 493 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 134 نماد رشد قیمت داشتند که 99 نماد بورسی و 35 نماد فرابورسی بودند. همچنین 361 نماد کاهش قیمت داشتند که 252 نماد بورسی و 109 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 72 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «ومعادن»، «فارس» و «شیراز» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین سه نماد «پارس»، «شستا» و «وغدیر» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «غصینو» و «مارون» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سمگا»، «زاگرس» و «آریا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و انرژی3 و فولاد در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای توسن، فجهان و کزغال پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 288 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 17 میلیارد تومان بود. پس از میدکو ، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

رکود معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 10 درصدی به رقم 4 هزار و 994 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 409 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و به کمترین رقم در 6 هفته اخیر رسید. ارزش معاملات خرد با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 398 میلیارد تومان رسید که 68 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز گذشته 59 درصد کاهش یافت و 113 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 237 درصد رشد کرد و در رقم 182 میلیارد تومان ایستاد. عمده تقاضای بازار در معاملات یکشنبه به معامله‌گران حقوقی اختصاص داشت. 

نماد سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) با صف‌ خرید 100 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سمگا ، نمادهای حسیر (شرکت ریل سیر کوثر) و خمحور (شرکت تولید محور خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 18 میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) و انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش داشتند.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد انرژی (شرکت بورس انرژی) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 93 میلیارد تومان بود.

پس از انرژی، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد پارس و بورس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز وبملت (بانک ملت) با تعداد 166 میلیون و 855 هزار و 673 سهم در صدر قرار گرفته است. پس از وبملت، خبهمن در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. خمحور و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس