اتیلن ارزان می‌شود؟

15:49 - 1400/01/25

پلاتز: رونق شکل گرفته در بازار اتیلن آسیا با مرتفع شدن نسبی تنگناهای موجود در راه عرضه این محصول،  طی نیمه ابتدایی سال آینده میلادی فروکش خواهد کرد.

در سال جاری میلادی بازار اتیلن آسیا با افت ملموس عرضه این محصول مواجه شد که عمده علت این امر نیز توقف تولید از سوی تعداد قابل ملاحظه‌ای از واحدهای پتروشیمی آسیایی به منظور برنامه‌های تعمیر و نگهداری به حساب می‌آید. بر طبق اعلام اتحادیه صنایع پتروشیمی ژاپن درسال جاری میلادی از 13 واحد تولید اتیلن این کشور هفت واحد با ظرفیت مجموع 3/6 میلیون تن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و همین امر نیز منجر به افت بیش از 9 درصدی تولید اتیلن این کشور در سه فصل ابتدایی سال شده است. در کره جنوبی نیز شاهد تعطیلی سه واحد پتروشیمی تولید‌کننده اتیلن با ظرفیت 2/24 میلیون تن از میان 11 واحد فعال در این زمینه به علت تعمیرات دوره‌ای بودیم.

در پی این روند، قیمت اتیلن تحت قرارداد سی اف‌آر شمال شرق چین در بیستم فروردین به 1200 دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت در 9 ماه پیش از این تاریخ به حساب می‌آمد.

همین امر نیز منجر به رسیدن شکاف قیمتی اتیلن و نفتا به 832 دلار در هر تن شد که این رقم نیز در 10 ماه پیش از آن بی‌سابقه بود.

در کنار این امر، افزایش تقاضا برای اتیلن از سوی مصرف‌کنندگان نهایی در ژاپن و تولید‌کنندگان استایرن منومر چینی نیز بر تقویت قیمت این محصول دامن زد.

با این وجود انتظار نمی‌رود که در سال آینده میلادی روند شکل گرفته در سال 2016 بدین شکل ادامه یابد. در طرف عرضه تعداد کمتری از واحدهای تولید برای سال آینده برنامه تعمیر و نگهداری را در دستور کار دارند. برای مثال در ژاپن تنها 4 واحد تولیدی با ظرفیت مجموع 1/47 میلیون تن در سال آینده فعالیت خود را متوقف خواهند کرد و در کره جنوبی نیز تنها دو مجتمع تولیدی با ظرفیت 670 هزار تن تعطیل خواهند شد. این در حالی است که شرکت صنایع پتروشیمی کره جنوبی برنامه افزایش 800 هزار تنی تولید اتیلن را در سال آینده اجرایی خواهد کرد.

در عین حال فعالان بازار محصولات پتروشیمی انتظار افزایش عرضه اتیلن از سوی عربستان صعودی و ایالات متحده به سوی بازارهای آسیایی را دارند.

شایان ذکر است که روند رو به رشد بازار اتیلن آسیا در فصل چهارم سال جاری میلادی تا حدی فروکش کرده که این امر تحت تاثیر افزایش عرضه بوده است. گفتنی است که قیمت اتیلن در قراردادهای سی اف آر چین در بیست و هفتم مهر ماه به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه یعنی 1050 دلار در هر تن رسید.