آینده بازار سهام در گفت‌و‌گو با 6 صاحب‌نظر بررسی شد

عبور شتابان بورس از زیان

15:47 - 1400/01/25
بورس تهران دیروز تحت تاثیر شرایط رونق در بازارهای جهانی، شاهد آغاز هفته پر قدرتی بود تا جایی که شاخص کل این بازار با رشد 3/ 1 درصدی، بیشترین رشد روزانه از ابتدای سال جاری تاکنون را به ثبت رساند. نماگر بازار سهام کشور دیروز با رشد 1041 واحدی خود از کانال 79 هزار واحدی عبور کرد و در پایان معاملات در ارتفاع 80 هزار و 341 واحدی ایستاد. با قرار گرفتن بازار در این سطح، بورس تهران نه تنها از کمند زیان از ابتدای سال نجات یافت بلکه رشد 15/ 0 درصدی نیز در کارنامه سال 95 این بازار به ثبت رسید. پس از مدت‌ها پیشتازی شاخص کل هم‌وزن نسبت به نماگر اصلی بازار سهام، دیروز شاهد رشد 85/ 0 درصدی این شاخص بودیم (تفاوت 45/ 0 واحد درصدی با رشد شاخص کل). این موضوع نشان می‌دهد عمده رشد شاخص کل در جریان معاملات دیروز توسط معاملات مثبت در نمادهای بزرگ رخ داده است.
عبور شتابان بورس از زیان

در شرایط کنونی و با توجه به رشد بیش از 1000واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته و ورود مجدد این نماگر به کانال 80 هزار واحدی، یکی از مهم‌ترین‌ سوالات پیش‌روی فعالان، آینده این بازار در سال جاری و پایداری روند مثبت کنونی است. به عقیده کارشناسان بازار سهام هر چند در این حجم بالای نقدینگی که در روزهای اخیر به بورس وارد شده، نشانه‌های نسبتا مثبت از رونق بازارهای جهانی به چشم می‌خورد اما بیشتر این فعالان معتقدند که این رشد نمی‌تواند با شتابی مشابه یکی، دو روز معاملاتی اخیر تداوم یابد. از سوی دیگر هر چند با تمامی نشانه‌های موجود، برآیند بازار سهام در مجموع مثبت ارزیابی می‌‌شود اما نباید وجود ریسک‌های مهم پیش روی بازار را نادیده گرفت. در حال حاضر مهم‌ترین ریسک‌های بازار از قبیل بازگشایی نمادهای گروه بانکی، نامعلوم بودن وضعیت اقتصاد جهانی و نرخ کالاها در این بازار است. در این راستا همچنین نباید تاثیر ریسک‌هایی که از جانب انتخابات آمریکا و همچنین وضعیت اقتصاد چین می‌تواند بر سرمایه‌گذاران تحمیل ‌شود را نادیده گرفت.

در این میان نکته قابل توجه دیگر نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورسی است که در حال حاضر به بالاتر از 5/ 7 رسیده است. این نسبت باید مدنظر فعالان بازار قرار گیرد. در این گزارش، «دنیای اقتصاد» به گفت‌وگو‌ با 6 کارشناس بازار سهام پرداخته که نکته قابل تامل از نتایج به‌دست‌آمده، انتظار سودآوری از بورس تهران میان بیشتر این افراد است، موضوعی که هر چند به عقیده برخی با به تعادل رسیدن در روزهای آتی بیشتر نمایان خواهد شد. کارشناسان معتقدند معاملات بورس با افزایش امیدواری همراه شده و تحت تاثیر معاملات دو گروه پتروشیمی و معدنی، دیروز جهش شدیدی را تجربه کرد، با این حال برای دستیابی به بازاری مثبت با روندی متعادل، باید رونق معاملات و ورود نقدینگی به بورس از قوت بالایی برخوردار باشد. نشانه‌های ورود این نقدینگی در حجم بالای معاملات در روزهای اخیر نمایان است. از این رو باید راهکاری برای حفظ این پول جدید در بازار اندیشید.

ادامه این گزارش را اینجا بخوانید.