تزلزل مختصر فلزات پایه

13:44 - 1400/01/25
پس از رشد قابل ملاحظه قیمت بسیاری از فلزات پایه در پایان هفته گذشته، شاهد تزلزل مختصر معاملات این محصولات در شروع معاملات این هفته به تبع نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران و بهبود وضعیت دلار هستیم.
تزلزل مختصر فلزات پایه

با از سرگیری معاملات این هفته به تبع نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران پس از رشد ملموس قیمت‌ها در روز جمعه فلزات پایه در لندن تحت فشار قرار گرفته‌اند و همین امر نیز به کاهش قیمت بسیاری از محصولات منجر شده است.

 همچنین شاهد بازگشت دلار به مدار صعود در صبح امروز هستیم امری که فلزات پایه را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. افت ملموس ارزش دلار در هفته گذشته حمایت نسبی را از قیمت فلزات پایه به عمل آورده بود. شاخص دلار در معاملات امروز تا این لحظه رشد 0/17درصدی را پشت سر گذاشته است. با این وجود قرار‌گیری شاخص دلار در سطوح کنونی باعث افزایش تقاضا از سوی مشتریان آسایی شده امری که به تحریک قیمت‌ها در معاملات آتی شانگهای دامن زده است.

از اخبار مهم امروز در بازار فلزات پایه می‌توان به افت بیش از پنج درصدی تولید مس چین در ماه گذشته میلادی شاره کرد. بر این اساس به علت پایین آمدن هزینه ذوب و فرآوری مس در ماه آوریل، واحدهای ذوب در چین سطح فعالیت خود را پایین آورده‌اند و همین امر نیز منجر به رسیدن میزان تولید مس این کشور به 724 هزار تن در مت مذکور شده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/2 درصدی مختصر در سطح 5672 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/3 درصدی در سطح 1937 دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی 0/1 درصدی در سطح 2118 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با نوسانی اندک 1/3 درصدی به 2639 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم به میزان مختصری گران شده و مس افزایش قیمتی 1/4 درصدی را تجربه کرده است. سرب نیز به میزان 2/3 درصد رشد کرده و در این میان روی افزایش قیمتی به میزان چهار درصد را به ثبت رسانده است.