نگاهی به تحولات بازار سنگ‌آهن و زغال کک‌شو

13:43 - 1400/01/25
با وجود بهبود معاملات محصولات فولادی به ویژه در بازار چین در طول این هفته، سنگ آهن و زغال کک شو نتوانستند از این فضای مثبت بهره‌مند شوند. بالا بودن سطح ذخایر سنگ آهن در برهه کنونی از رشد ملموس قیمت این محصول همراستا با محصولات فولادی جلوگیری می‌کند و بازار زغال کک شو نیز کماکان تحت تاثیر افزایش عرضه در حال سقوط است.
نگاهی به تحولات بازار سنگ‌آهن و زغال کک‌شو

رشد ملموس قیمت محصولات فولادی به خصوص در معالات آتی روز جمعه بازار آتی شانگهای، قیمت سنگ آهن را در پایان هفته افزایش داد و بدین ترتیب شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد متال بولتن در قراردادهای سی اف آر کنگدائو چین به 62/69 دلار رسید. به تبع رونق معاملات در روز جمعه سنگ آهن توانست در بازار نقدی افزایش قیمتی دو درصدی را در طول هفته تجربه کند. با این وجود سنگ آهن موفق نشد رشد قیمتی به قوت بازار فولاد را پشت سر بگذارد چرا افزایش دو میلیون تنی سطح ذخایر در بنادر چین و رسیدن مجموع ذخایر این محصول به بیش از 139 میلیون تن تبدیل به مانعی در جهش جهش قیمت در مقطع فعلی شده است.

در این میان بازار زغال کک شو کماکان در حال سقوط بوده حتی رونق معاملات فولاد نیز نتوانسته تبدیل به عامل محرکی برای این بازار شود. شاخص قیمت زغال کک شو سخت گرید پریمیوم متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا در آخر هفته به 153 دلار رسید و بدین ترتیب نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمتی بیش از 15 درصد را تجربه کرد. این افت شدید قیمت بیشتر ناشی از بازگشایی خط ریلی Goonyella در کویینزلند استرالیا بود. این خط ریلی بسیار مهم که در ماههای گذشته تحت تاثیرتوفان دبی دچار اختلال شده بود، بار دیگر تحت تاثیر بارش سنگین باران تعطیل شد اما در نهایت در روز پنج شنبه شاهد بازگشایی آن بودیم. شاخص قیمت زغال کک شو سخت گرید پریمیوم در قرارداد سی اف آر چین نیز در سطح 162 دلار قرار گرفت و بدین ترتیب افت قیمتی حدود 6 درصد را در طول هفته به ثبت رساند.