سایه سنگین ترامپ بر دلار

13:42 - 1400/01/25
پس از سقوط شاخص دلار ایالات متحده به سطوح پایین‌تر از 98 واحد در شب گذشته به تبع افزایش تنش‌های سیاسی در ایالات متحده و همچنین انتشار آمارهای امیدوارکننده اقتصدادی از سوی اتحادیه اروپا، امروز نیز شاهد ادامه روند تضعیف دلار در برابر ارزهای مطرح جهان به ویژه یورو و ین هستیم.
سایه سنگین ترامپ بر دلار

شب گذشته خبرهایی پیرامون تلاش رئیس جمهور ایالات متحده برای جلوگیری از بررسی های اداره تحقیقات فدرال(FBI) آمریکا در موضوع ارتباط مشاور امنیتی سابق وی با روسیه منتشر شد. بر طبق گزارش‌های منتشر شده دونالد ترامپ در یادداشتی از رئیس سابق FBI درخواست کرده تا روند بررسی و تحقیقات در زمینه ارتباط میان مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مقامات روسیه متوقف شود. هفته گذشته ترامپ جیمز کامی را از سمت رسایت FBI برکنار کرد. این موضوع نگرانی‌های جدی را در زمینه اعلام جرم از سوی نهادهای قانونی بر علیه ترامپ در زمینه جلوگیری از اجرای عدالت ایجاد کرده است. در پی انتشار این خبر نگرانی‌های گسترده‌ای را میان فعالان اقتصادی در زمینه توانایی دولت برای پیشبرد برنامه‌های تحریک اقتصادی در صورت به جریان افتادن پرونده قضایی بر علیه ترامپ  ایجاد کرده است. ین ژاپن در اثر این موضوع به عنوان دارایی امن بار دیگر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

علاوه بر این موضوع انتشار برخی گزاش‌های اقتصادی امیدوارکننده از سوی اتحاده اروپا و بریتانیا و همچنین اعلام گزارشی مایوس‌کننده از اقتصاد آمریکا در افول شاخص دلار تاثیر شایانی داشت. بر اساس این گزارش ها تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در فصل ابتدایی سال رشدی 1/7 درصی را پشت سر گذاشته که این رقم هم راستا با انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. ارقام اعلام شده برای شاخص قیمت مصرف کننده در فرانسه و تولید ناخالص داخلی ایتالیا نیز در حد پیش بینی های بود. همچنین بریتانیا با رشد مناسب شاخص قیمت مصرف کننده  و تولیدکننده در بخش غیر غذایی روبرو شد. شاخص فضای اقتصادی آلمان نیز رشدی بیش از انتظار را تجربه کرد. در مقابل شاهد کاهش تعداد صدور پروانه های ساختمانی در ماه آوریل در ایالات متحده بودیم.در این میان تنهاد عامل حمایت کننده از دلار مربوط به رشد یک درصدی تولیدات صنعتی آمریکا در ماه آوریل می شود. این رقم فراتر از پیش بینی های موسسات مالی بوده است.

در برهه کنونی شاخص دلار ایالات متحده با افتی 0/12 درصدی در سطح 97/98 واحد قرار دارد.