ادامه ناکامی فلزات پایه در این هفته

13:39 - 1400/01/25
با وجود بهبود معاملات برخی فلزات پایه از جمله مس و آلومینیوم در روزهای اخیر، شاهد افت قیمت  این محصولات در طول معاملات هفتگی بودیم. انتشار برخی اخبار امیدوارکننده از سوی اقتصادهای همچون چین و همچنین کاهش سطح ذخایر بعضی از محصولات باعث شد تا بخشی از عملکرد ناامیدکنده ابتدای هفته جبران شود اما در نهایت فلزات پایه این هفته نیز نتوانستند به مدار صعود بازگردند.
ادامه ناکامی فلزات پایه در این هفته

با پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و کاهش نگرانی های سیاسی در سطح اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاران در ابتدای هفته دست به کار نوسان‌گیری روی یورو شدند که همین امر شاخص دلا را به محدوده مثبت وارد کرد و معاملات فلزات پایه را تحت فشار قرار داد. انتشار گزارش صادرات و واردات چین نیز مزید بر علت شد تا افول قیمت فلزات شدت گیرد. پایین‌تر بودن ارقام اعلام شده برای صادرات و واردات چین در ماه آوریل نسبت به پیش بینی ها نگرانی‌هایی را در زمینه وضعیت رشد اقتصادی این کشور و چشم انداز تقاضا برای کالاهای صنعتی از جمله فلزات پایه ایجاد کرد.
در ادامه این هفته شاهد بودیم که رسیدن قیمت برخی محصولات به سطوح حمایتی، سطح خرید از سوی سرمایه‌گذاران کمی بالا رفت و منجر به رشد قیمت ها شد.  همچنین انتشار آمار مربوط به شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده چین نیز در تحریک قیمت‌ها موثر بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه آوریل با رشدی 1/2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد که این رقم فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. در این میان شاخص قیمت تولیدکننده که عامل مهم‌تری در تحرک بخشی به قیمت کالاها به حساب می‌آید رشدی 6/4 درصدی را تجربه کرد که این رقم کمی از انتظارات موجود پایین‌تر بود و همین امر نیز روند افزایش قیمت‌ها را محدود کرد.
همچنین افت سطح ذخایر برخی فلزات از جمله مس در بازار فلزات لندن نیز در حمایت از قیمت این محصول موثر بود. انتشار اخباری مبنی براحتمال اعتصاب در معادن گراسبرگ اندونزی و معدن Cerro Verde پرو نیز در رشد قیمت مس تاثیرگذاشت. انتشار اخباری مبنی بر ادامه تزریق نقدینگی از سوی دولت چین به بازار آزاد پس از وقفه‌ای شش روز ه نیز در بهبود روند معاملات نقشی نسبی را ایفا کرد.
در این میان نگرانی‌های موجود در زمینه رشد تولید معدنی روی و سرب عاملی بود که بر قیمت این محصولات در طول هفته فشار وارد ساخت. فعالان بازار از بازگشت بخشی از ظرفیت معلق در دوسال گذشته به مدار تولید به تبع قیمت‌های کنونی خبر می‌دهند. انتشار خبر تصمیم شرکت Boliden  سوئد برای افزایش ظرفیت واحد ذوب Odda  به  میزان 30 هزار تن نیز عامل دیگری در ایجاد فشار بر بازار روی بود. از دیگر عوامل ایجاد فشار بر قیمت رو نیز می توان به رشد سطح ذخایر این محصول در بازار لندن در بیشتر روزهای معاملاتی این هفته اشاره کرد.
 

 

 

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/3 به 5559 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 0/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه یک 1/3 ارزان شد و با رسیدن به 2554 دلار، افت قیمتی یک درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با رشد قیمتی 0/8 درصدی در سطح 1891 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 0/6 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افتی مختصر به 2181 دلار رسید. این محصول تغییر قیمت ملموسی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه نکرد.