بازار مس با بحران روبروست؟

13:36 - 1400/01/25
افزایش شدید سطح ذخایر مس در انبارهای مورد تایید بازار فلزات لندن در این هفته نگرانی‌های جدی را در زمینه کاهشتقاضای جهانی برای این محصول و به خصوص میزان تقاضای چین برانگیخته اما به راستی باید تا این حد نگران افت تقاضا بود؟
بازار مس با بحران روبروست؟

رشد 40 درصدی میزان ذخایر مس بازار فلزات لندن در سه روز کاری پایانی این هفته قیمت مس را به به پایین ترین سطح در 4 ماه اخیر نزدیک کرد و بدین ترتیب بدترین عمکگرد هفتگی این محصول در سال 2017میلادی رقم خورد.

در حال حاضر بازارهای مالی در چین زیر فشار کمبود نقدینگی به تبع سیاست گذاری‌های دولت این کشور برای مقابله با حباب قیمت هستند و بازار مس نیز در این میان از تنگنای ذکر شده بی‌نصیب نمانده است. در عین حال ابهامات مربوط به برنامه افزایش سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های دولت ترامپ نیز فضای مبهمی را پیش روی چشم انداز تقاضا برای این محصول قرار داده است.

رشد ملموس ذخایر مس در بازار فلزات لندن در طول هفته باعث شد تا مجموع سطح ذخایر در سه بازار بزرگ معاملاتی یعنی بازار لندن، شانگهای و کامکس با افزایشی 13 درصدی مواجه شود.

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش سطح ذخایر مس در بازار لندن در حال حاضر بیشتر از آنکه در کاهش تقاضا برای این محصول ریشه داشته باشد، مربوط به انتقال از بازارهای داخلی چین به سوی انبارهای بازار لندن بوده چرا که این بازار در چین انبار رسمی نداشته و سرمایه‌گذاران و معامله گران مجبوند برای بهره‌مندی از فاصله قیمتی میان بازارهای مختلف به خروج این محصول از چین به سوی انبارهای بازار لندن در دیگر کشورهای شرق و جنوب شرف آسیا اقدام کنند. شاهد این مدعا را نیز می‌توان در کاهش سطح ذخایر مس در بازار آتی شانگهای در طول این هفته جستجو کرد.