نگاهی به معاملات هفتگی زنجیره فولاد

13:36 - 1400/01/25
بازار فولاد و زنجیره تامین این محصول هفته امیدوارکننده‌ای را پشت سر نگذاشتند و به خصوص در آخر هفته به تبع ادامه افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای آتی و نقدی چین، قیمت سنگ آهن و زغال کک شو سقوط شدیدی را تجربه کرد.
نگاهی به معاملات هفتگی زنجیره فولاد

شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد متال بولتن در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در پایان هفته با افتی بیش از سه دلار به 61/73 دلار رسید. بدین ترتیب این محصول سقوط قیمتی به میزان 7/4 درصد را پشت سر گذاشت.

در کنار این روند شاهد افول قیمت در بازار نقدی زغال کک شو بودیم. بدبینی فعالان بازار نسبت به چشم انداز قیمت این محصول به تبع بازگشت صادرات استرالیا به بازار جهانی، باعث شد تا حتی پایین آوردن پیشنهادهای قیمت از سوی فروشندگان نیز نتواند مشتریان را به خرید ترغیب کند. بدین ترتیب شاخص قیمت زغال کک شو پریمیوم متال بولتن در قرارداد فوب استرالیا در آخر هفته با افتی 3/4 دلاری به 202/6 دلار رسید و بدین ترتیب نسبت به پایان هفته گذشته سقوط قیمتی 15 درصدی را به ثبت رساند. شاخص قیمت مذکور در قرارداد سی اف آر چین نیز در سطح 181/6 دلار قرار گرفت که این رقم منعکس‌کننده افتی بیش از 10 درصد است.

 در مقابل در طول این هفته شاهد رشد مختصر قیمت‌ها  آهن قراضه در بازار ترکیه به علت افزایش سطح خرید کارخانجات تولید فولاد بودیم. قیمت‌ها در بازار هند و تایوان ثبات نسبی را تجربه کرد.

در بازار داخلی فولاد چین شاهد ادامه روند افت قیمت میلگرد در پایان هفته بودیم. افزایش عرضه به منظور کاستن از موجودی انبار دلیلی بود که فشار ملموسی را بر قیمت این محصول وارد کرد. نورد گرم نیز تحت تاثیر سقوط قیمت‌ها در بازارآتی و نقدی از روز پنج شنبه سیری نزولی را به خود دید.

در بازاب بیلت CIS شاهد افزایش قیمت پیشنهادهای فروش پایان هفته بودیم اما خبر سقوط قیمت‌ها در چین این روند را مخدوش کرد. در مقابل قیمت بیلت وارداتی در بازار جنوب شرق آسیا بی‌تفاوت به تحولات چین با افزایش قیمت مختصری مواجه شد.

محصولات تخت فولادی در بازار ترکیه در این هفته به تبع فروکش کردن تقاضا با افت قیمت مواجه شدند. برخی فعالان بازار نزدیک شدن به ماه رمضان را علت اصلی کاهش تقاضا در این برهه از سال می‌دانند. این افت تقاضا باعث کاهش 35 تا 40 دلاری قیمت نورد گرم صادراتی منطقه CIS در یکماه اخیر. در این میان قیمت نورد گرم در بازارهای داخلی شمال و مرکز اروپا در طول این هفته تغییر ملموسی را تجربه نکرد.