سایه چین و آمریکا بر فلزات پایه

13:35 - 1400/01/25
پس از انتشار گزارش نه چندان امیدوارکننده شاخص مدیران خرید تولید چین، شب گذشته نیز آمار مایوس کننده‌ای از فروش خودرو در ایالات متحده به بازارها گسیل شد و همین امر چشم انداز تقاضا برای فلزات پایه را تیره ساخت و به افت قیمت این محصولات منجر شد.
سایه چین و آمریکا بر فلزات پایه

باوجود بالاتر بودن شاخص مدیران خرید تولیدی چین از سطح 50 واحد در ماه آوریل که نشان دهنده گسترش سطح فعالیت‌های تولید بوده، نرخ رشد فعالیتهای تولیدی بسیار آرام شده و همین امر نیز نگرانی‌هایی را در زمینه میزان تقاضای این کشور برای کاهالای صنعتی از جمله فلزات ایجاد کرده است. در عین حال شب گذشته اعلام شد که نرخ فروش خودرو سالانه تعدیل شده نسبت به روندهای فصلی در ایالات متحده در ماه آوریل به 16/9 میلیون دستگاه رسیده که این رقم از پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی پایین‌تر بوده است. در عین حال تمام شش خودروساز بزگ در ایالات متحده با افت فروشی در حدود 7 درصد در ماه آوریل مواجه شده‌اند. انتشار این گزارش نیز فشار ملموس را بر بازار فلزات پایه وارد ساخته است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افت قیمتی 0/7 درصدی در سطح 5758 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/3 درصدی در سطح 1922 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 1/6 درصدی در سطح 2216 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با کاهشی 1/2 درصدی به 2666 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم 0/5 درصد ارزان شده و روی کاهش قیمتی 1/8 درصدی را تجربه کرده است. سرب نیز به همین میزان افت کرده و در این میان مس کاهش قیمتی به میزان 0/6 درصد را به ثبت رسانده است.