رونق معاملات در بازار فلزات پایه

13:34 - 1400/01/25
با بازگشایی بازارهای کالایی پس از تعطیلی رسمی روز گذشته به مناسبت روز جهانی کارگر، شاهد رونق معاملات در بازار فلزات پایه به لطف انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین هستیم.
رونق معاملات در بازار فلزات پایه

حرکت شاخص دلار در محدوده منفی تا این لحظه از معاملات روز جاری در کنار انتشار برخی گزارشات نسبتا مناسب از اقتصاد چین از دلایل حمایت صورت گرفته از قیمت‌ها به حساب می‌آید. شب گذشته شاهد انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه آوریل بودیم. این شاخص در ماه گذشته میلادی در سطح 50/3 واحد قرار گرفت. با وجود اینکه رقم ذکر شده کمی از پیش‌بینی موسسات مالی کمتر بود اما ثبت رقم بالاتر از 50 واحد برای این شاخص سیگنال مثبتی را به بازار فلزات پایه ارسال کرد . ارقام بیش از 50 واحد این شاخص نشان دهنده توسعه بخش تولیدی به حساب می‌آیداما نکته دارای اهمیت این است که با وجود توسعه سطح این فعالیت ها، نرخ رشد بسیار آرام شده که این امر مسلما  نمی تواند چندان به ادامه سیر صعودی قیمت ها کمک کند.در این میان برخی تحلیل گران نیز این گزارش راناامیدکننده دانسته و عامل اصلی تحرک قیمت فلزات در روز جاری راناشی از اختمال اعلام جزئیات برنامه سرمایه گذاری دولت ترامپ بر زیرساخت ها در هفته های پیش رو مرتبط دانستند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشد قیمتی 0/7 درصدی در سطح 5774 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افزایشی جزئی درصدی در سطح 1917 دلار معامله می‌شود. سرب با رشدی 0/24 درصدی در سطح 2256 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با افزایشی 1/3 درصدی به 2666 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای آلومینیوم 1/2 درصد ارزان شده اما روی افزایش قیمتی 2/5 درصدی را تجربه کرده است. سرب 1/6 درصد رشد کرده و در این میان مس توانسته افزایش قیمتی به میزان یک درصد را پشت سر بگذارد.