سایه تردید بر بازار جهانی بیلت فولادی

13:33 - 1400/01/25
بازار جهانی بیلت روزهای پر ابهامی را پشت سر می‌گذارد و سیگنال‌های مختلفی که از چین به بازار این محصول می‌رسد باعث افزایش میزان احتیاط فعالان بازار و افت سطح فعالیت در دیگر نقاط جهان شده است.
سایه تردید بر بازار جهانی بیلت فولادی

به گزارش متال بولتن قیمت بیلت در پایان این هفته در بازار داخلی تانگشان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده با رشدی20 دلاری نسبت به روز پنج شنبه به 431 دلار رسید. این قیمت در مقایسه با جمعه هفته گذشته نیز نشانگر رشد قیمت قابل ملاحظه 28 دلاری بود.

با این وجود بسیاری از فعالان بازار محصولات فولادی نسبت به پایداری این وضعیت خوش بین نیستند و مشتریان خارجی بیلت چین حاضر به پذیرفتن افزایش قیمت از سوی صادرکنندگان این کشور نیستند.

 در هفته‌ای که گذشت تنها شاهد عقد دو قرارداد فروش بیلت در جنوب شق آسیا بودیم. یکی از این قراردادها با حجم 35 هزار تن آن هم در قیمت 395 دلار تحت قرارداد سی اف آر اندونزی به وقوع پیوست. دیگر معامله صورت گرفته نیز در قیمت 400 دلار در قرارداد سی اف آر مانیل با حجم بسیار مختصر 5 هزار تن بود. به گفته فعالان بازار قیمت‌های بالاتر از 400 دلار مورد پذیرش مشتریان این منطقه قرار نگرفت. یادآوری این نکته ضروری است که رشد قیمت بیلت در بازار چین ناشی از شایعات مربوط در زمینه کاهش تولید در استان هبی به تبع ملاحظات زیست محیطی دولت این کشور بوده است.

در بازار CIS نیز شاهد نوسان قیمت‌ها به تبع تحولات چین بودیم. بسیاری از کارخانجات تولید بیلت روسیه تا اواخر هفته وارد بازار نشدند. در روزهای پایانی نیز شاهد ارائه قیمت‌های 375 تا 385 دلار در قراردادهای فوب دریای سیاه از سوی این شرکت‌ها بودیم. در این میان برخی معامله گران با تاثیرپذیری از رشد قیمت در چیت، پیشنهادهای قیمتیخود را در سطح 390 دلار در این منطقه ارائه کردند.

قیمت‌های پیشنهادی از سوی فروشندگان ترکیه نیز در قرارداد سی اف آر در سطح 388 دلار بود. در این میان هیچ قراردادی نیز به تبع شرایط ناپایدر کنونی در بازار در امارات متحده عربی و مصر منعقد نشد.

در این شرایط به نظر نمی آید تا زمان به ثبات رسیدن قیمت ها در بازار چین شاهد احیای حجم معاملات در دیگر نقاط باشیم و تنها با رفع تردیدهای فعلی می توان حضور پر رنگ تر بازیگران در بازار صادراتی را مشاهده کرد.