دنیای بورس از روند قیمت زنجیره تامین فولاد گزارش می دهد

امیدواری به سنگ‌آهن 70 دلاری

13:33 - 1400/01/25
معاملات سنگ آهن در اواخر این هفته رونق مناسبی را در پی جهش قیمت محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای و بازار نقدی تانگشان تجربه کرد. در این میان ثبات نسبی بر بازار رغال کک شو حکم بود. در عین حال شاهد تضعیف قیمت محصولات فولادی در جنوب شرق آسیا، ترکیه و آمریکای لاتین بودیم.
امیدواری به سنگ‌آهن 70 دلاری

در پی تقویت قیمت فولاد در بازارهای چین، سنگ آهن توانست در اواخر این هفته بار دیگر به حدود 69 دلار برسد. هرچند که رشد قیمت هفتگی این محصول چندان چشم گیر نبود، اما تثبیت قیمت این محصول در سطوح بالاتر از 68 دلار کمی آرامش خاطر را به فعالان بازار این محصول ارمغان آورد. بر طبق گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد تحت قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در پایان هفته در سطح 68/8 دلار قرار گرفت. با این وجود به علت تعطیلات پیش رو در چین، حجم معاملات نقدی در پایان هفته چندان چشمگیر نبود.

در این هفته شرکت مشهور تولید سنگ آهن واله برزیل از احتمال نوسان قیمت سنگ آن در محدوده 70 دلار طی سال جاری میلادی خبر داد. مدیر عامل واله در این زمینه اعلام کرد که افت قیمت اخیر سنگ آهن بیشتر از آنکه ناشی از عوامل بنیادی بازار باشد به فضای روانی حاکم بر بازار مربوط بوده است.

بازار زغال کک شو نیز آخر هفته آرامی را پشت سر گذاشت و قیمت این محصول تغییر ملموسی را تجربه نکرد. شاخص قیمت زغال کک شو سخت گرید پریمیوم متال بولتن در قراردادها سی اف آر چین در روز جمعه به 200/31 دلار رسید. قیمت در قرارداد فوب استرالیا نیز در سطح 238/6 دلار قرار گرفت. شاخص قیمت زغال کک شو سخت در قراردادسی اف آر چین به 180 دلار دست یافت و این رقم در قرارداد فوب استرالیا به 212 دلار رسید. در این میان پیش‌بینی می‌شود که شاهد ثبات قیمت زغال کک شو در بازار داخلی چین باشیم چرا که انتظار می‌رود تضعیف احتمالی بازار فولاد منجر به خنثی شدن تاثیر کاهش اخیر عرضه این محصول شود.

در بازار محصولات فولادی چین شاهد رونق معاملات در پایان هفته بودیم. پس از رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای و افزایش 15 قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشن در روز جمعه، قیمت نورد گرم و میلگرد نیز در بازارهای چین سیری صعودی را طی کرد. با این وجود تضعیف بازار بیلت در آسیای جنوب شرقی منجر به افت قیمت میلگرد در قرارداد سی اف آر سنگاپور به کمتر از 400 دلار شد که این رقم از نوامبر 2016 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در این میان افت قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی منجر به افت قیمت در برخی بازارهای اروپایی و همچنین ترکیه شد. در بازار آمریکای لاتین نیز به علت پایین آمدن سطح فعالیت‌ها شاهد کاهش قیمت محصولات تخت وارداتی ودیم.

از اخبار مهم این هفته نیز می‌توان به گزارش موسسه Worldsteel در زمینه تولید جهانی فولاد در ماه گذشته میلادی اشاره کرد. براساس گزارش این موسسه میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه مارس با رشدی 4/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 144/95 میلیون تن رسید.