فاکتورهای حمایتی در بازار فلزات پایه

13:32 - 1400/01/25
پس از روند رو به افول بازار فلزات پایه در هفته گذشته، قیمت بیشتر محصولات معاملاتی این بازار در طول هفته اخیر سیری رو به رشد را در پیش گرفت که عمده علت این امر را می‌توان در انتشار برخی از جزئیات برنامه رئیس جمهور آمریکا در زمینه کاهش مالیات ، تاثیر نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و همچنین کاهش ذخایر فلزات پایه در بازار لندن جستجو کرد.
فاکتورهای حمایتی در بازار فلزات پایه

در پایان هفته گذشته نتایج انتاخات ریاست جمهوری فرانسه منتشر شد و با وجود کشیده شدن این انتخابات به دور دوم، پیشتازی امانوئل ماکون میانه رو بر رقیب راست افراطی خود نگرانی‌های سیاسی در سطح اتحادیه اروپا را پایین آورد و همین امر نیز به رشد ملموس یورو در برابر دلار منجر شد و روند ذکر شده از قیمت فلزات پایه حمایت کرد.

همچنین انتشار آمار رشد 5/8 درصدی فروش خانه‌های نوساز در ایالات متحده و رونق معاملات خانه‌های موجود نیز چشم انداز مثبتی را پیش روی تقاضای این محصولات پدید آورد. انتشار آمار بهتر از حدانتظار تولد ناخالص داخلی بریتانیا در فصل ابتدایی سال نیز به این روند دامن زد اما در پایان هفته اعلام خبر رشد تنها 0/7 درصدی اقتصاد ایالات متحده در سه ماه ابتدایی سال 2017 بازار را کمی تحت فشار قرار داد.

با این وجود انتشار جزئیات مختصری از برنامه کاهش مالیات مد نظر دولت ترامپ چشم انداز تقاضا برای فلزات را بهبود بخشید و رشد قیمت این محصولات را از روز چهارشنبه رقم زد. بر طبق این طرق قرار است نرخ مالیات سرمایه‌گذاری‌های خصوصی با کاهشی 020 درصدی به 15 درصد برسد. همچنین کاهش مالیات شرکت‌ها ودر آمد افراد نیز در این طرح مد نظر قرار گرفته است.

از دیگر دلایل رشد قیمت فلزات پایه می توان به افت سطح ذخایر این محصولات اشاره کرد. در طول این هفته سطح ذخایر تمام محصولات معاملاتی این بازار در مسیر نزولی قرار گرفت  و بر روند کاهش ذخایر در ماه آوریل دامن زد. در طول این ماه سطح ذخایر مس در بازار فلزات لندن 16 درصد کاهش یافته و میزان ذخایر روی نیز 9 درصد پایین آمده است. روی با افت ذخایری به میزان 8 درصد روبرو بوده و این رقم برای آلومینیوم نیز در سطح 6 درصد گزارش می شود.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0/75 به 5735 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 1/9 درصدی را تجربه کرده است.

روی نیز در قرارداد مشابه یک درصد گران شد و با رسیدن به 5623 دلار، رشد قیمتی 1/5 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با افت قیمتی 0/6 درصدی در سطح 1911 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 1/1 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با رشد قیمتی کمتر از یک درصد به 2225 دلار رسید. رشد قیمت هفتگی این محصول بیش از 3 درصد بوده است.