مروری بر هفته متزلزل فلزات پایه

13:28 - 1400/01/25
فلزات پایه هفته پر نوسانی را از لحاط قیمتی پشت سر گذاشتند و بیشتر محصولات معاملاتی این بازار با افت قیمت نسبت معاملات پیش از تعطیلات عید پاک مواجه شدند. بهبود چشم‌انداز عرضه معدنی فلزات و فشار فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از اصلی ترین عوامل کاهش قیمت این محصولات به حساب می آید.
مروری بر هفته متزلزل فلزات پایه

روز دوشنبه بازار فلزات لندن به علت تعطیلی عید پاک فعالیتی نداشت. در این روز در بازار  آتی شاهد بهبود نسبی معاملات فلزات پایه تحت تاثیر گزارش اداره ملی آمار چین مبنی بر رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل ابتدایی سال 2017 به میزان 6/9 درصد بودیم. این روند اما بیش از یک روز به طول نیانجامید و از روز سه شنبه شاهد افول قیمت ها در بازار شانگهای  و بازار فلزات لندن بودیم.کاهش نسبی نگرانی‌ها در زمینه سمت عرضه فلزات پایه از جمله دلایل روند نزولی قیمت ها در این هفته بود. در هفته های اخیر با اتمام اعتصاب معدن مس اسکوندیدا و از سرگیری صادرات معدن مس گراسبرگ  شاهد بهبود عرضه کنسانتره به بازار چین بودیم. احتمال رشد تولید معدنی روی به تبع رشد قیمت یکسال اخیر این محصول و افزایش عرضه سرب به عنوان محصول جانبی معادن روی نیز این دو محصول را تحت فشار شدیدی قرار داد. در این میان اوضاع آلومینیوم به لطف احتمال کاهش عرضه از سوی چین تحت تاثیر ملاحظات زیست محیطی دولت این کشور بهتر از دیگر محصولات بوده است. در ادامه نیز فشار فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری معاملات را بیش از پیش تحت فشار قرار داد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اواسط هفته به منظور تسویه معاملات اعتباری و نقد شدن در شرایط پر ریسک فعلی اقدام به بستن موقعیت‌های معاملاتی یا فروش موقعیت به منظور تامین نقدینگی کردند که همین امر فشار ملموسی را بر بازار وارد کرد. پس از این روند  شاهد افزایش سطح خرید سرمایه‌گذاران در بازار لندن پس از افت قیمت روزهای پیشین بودیم که همین امر کمی از قیمت ها حمایت کرد اما این روند چندان دوام نیاورد و در پایان هفته باز هم معاملات متزلزلی را در بازار فلزات لندن شاهد بودیم. برخی از تحلیلگران فشار از ناحیه فروش با دید تکنیکال را نیز یکی از دلایل تضعیف بازار در روزهای اخیر به حساب می آورند.

 

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده بدون تغییری ملموس به 5623 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 1/2 درصدی را تجربه کرده است.

روی نیز در قرارداد مشابه 1/8 درصد ارزان شد و با رسیدن به 2584 دلار، کاهش قیمتی 1/5 درصدی را در این هفته به ثبت رساند.

همچنین آلومینیوم با افت قیمتی 0/5 درصدی در سطح 1933 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته 1/2 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افت قیمتی 0/7 درصدی به 2142 دلار رسید. کاهش قیمت هفتگی این محصول بیش از 4 درصد بوده است.