بازگشت قوی سنگ‌آهن به مدار صعود

13:28 - 1400/01/25
سنگ آهن در طول این هفته تغییرات قیمت ملموسی را پشت سر گذاشت و با وجود افت قیمت این محصول تا سطح 63 دلار تا اوسط هفته، رفته رفته شاهد احیای بازار بودیم و و در روز جمعه نیز رشد قیمت ملموسی در معاملات نقدی روی داد و بدین ترتیب افت قیمت روزهای گذشته خنثی شد.
بازگشت قوی سنگ‌آهن به مدار صعود

تضغیف بیش از پیش قیمت محصوات فولادی در بازارهای آتی و نقدی چین در روزهای ابتدایی معاملات هفتگی بازار سنگ آهن را نیز به شدت تحت فشار قرار داد و این محصول تا سطح 63/2 دلار در روز سه شنبه سقوط کرد. در اواخر هفته اما اوضاع دگرگون شد. انتشار گزارش افزایش سوددهی از سوی برخی شرکت‌های تولید فولاد در چین از جمله شرکت شاگانگ در فصل ابتدایی سال و همچنین پیش‌بینی موسسه World Steel مبنی بر افزایش 1/3 درصدی تقاضا برای محصولات فولادی در سال جاری میلادی منجر به بازگشت رونق به معاملات فولاد در بازارهای چین شد و همین امر نیز از رشد قیمت سنگ آهن حمایت کرد. کاهش ذخایر سنگ آهن در بنادر چین ر طول هفته نیز از دیگر دلایل حمایت از قیمت به حساب می آید.

برطبق گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد تحت قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی 2/86 دلاری به 68/22 دلار رسید. بدینترتیب این محصول تقریبا تمام افت قیمت خود در روزهای ابتدایی هفته  را جبران کرد.