فشار مضاعف چینی ها بر قیمت فولاد

13:25 - 1400/01/25
تولید فولاد چین در ماه مارس باز هم افزایش یافت و فولادسازان این کشور رکورد جدیدی را به ثبت رساندند. امری که چشم انداز قیمت فولاد را بیش از پیش در هاله ای از ابهام فرو برده است.
فشار مضاعف چینی ها بر قیمت فولاد

بر طبق گزارش منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین، میزان تولید فولاد این کشور در ماه گذشته میلادی با رشدی 1/8 درصدی به رکورد 72 میلیون تن رسید. رکورد تولید پیشین مربوط به ماه مارس سال گذشته با رقم 70/65 میلیون تن بوده است. بدین ترتیب مجموع تولید فولاد چین در فصل ابتدایی سال 2017 به رقم 201/1 میلیون تن رسیده که این رقم منعکس‌کننده رشدی 4/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

انتشار این ارقام اثرگذاری برنامه کاهش ظرفیت مازاد تولید فولاد مورد نظر دولت چین را در هاله ای از ابهام قرار داده است. برنامه ای که در سال گذشته به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در رشد قیمت فولاد به حساب می آمد، هم اکنون تاثیرگذاری خود را از دست داده است. در پایان سال گذشته مشخص شد که با وجود تلاش های صورت گرفته از سوی دولت چین، باز هم میزان تولید فولاد این کشور سیری صعودی را طی کرده  و حالا مشخص شده که این روند در فصل ابتدایی سال نیز ادامه یافته است.

در این میان به نظر می آید که تنها عامل حمایت کننده از قیمت فولاد در مقطع کنونی جهش قیمت زغال کک شو باشئ. اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که تاثیرگذاری رشد قیمت زغال کک شو با وقفه زمانی چند ماهه در قیمت فولاد منعکس می شود. در عین حال فولادسازان بخش عمده ای از نیاز خود به زغال کک شو را قراردادهای فصلی تامین می کنند و بنابراین جهش های قیمت مقطعی نمی تواند ثاتیر شگرفی بر قیمت تمام شده داشته باشد.  شایان ذکر است که انتظار می رود رشد قیمت زغال کک شو در مقطع فعلی که ناشی از تاثیرات مخرب توفان سهمگین دبی در منطقه استرالیا بوده رفته رفته فروکش کرده و با عادی رشدن روند تولید و صادرات از این کشور، شاهد پایین آمدن قیمت ها باشیم.