نگاهی به پیشتازان هفته‌های اخیر سهام

13:25 - 1400/01/25
طی هفته‌های اخیر نمادهای بازار پایه با رشد قابل توجه قیمتی مواجه شده‌اند. علاوه بر این در بورس تهران نیز نمادهای کوچک مانند گروه کاشی و سرامیک، «شپلی»، «ذوب» (پس از بازگشایی روز گذشته) و دیگر نمادها در کانون توجه معامله‌گران قرار داشته‌اند. نمادهای بازار پایه با بازدهی بیش از انتظارات نیز همچنان به رالی خود ادامه می‌دهند.
نگاهی به پیشتازان هفته‌های اخیر سهام

ادامه رالی صعودی با سوخت نقدینگی
نمادهای بازار پایه فرابورس در معاملات تقریبا یک ماهه اخیر با اقبال سنگین خریداران رو به رو بوده است. این مهم از جایی آغاز شد که معاملات برخط در این نمادها از آخرین دوشنبه سال 95 مجاز اعلام شد. پس از این مهم افزایش تقاضا در نمادهای این دسته با رشد شدیدی همراه شد. به عنوان نمونه «پلاست»، رشدی در مرز 100 درصدی، «لکما» و «خصدرا» با رشدی تقریبا 200 درصدی رو به رو بوده‌اند. در حالی که این رویداد به طور کلی در معاملات امروز این نمادها نیز دیده می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد با گذشت کمتر از نیم ساعت از آغاز معاملات، مجموع صف‌‌های خرید در این نمادها به حجم نقدینگی (در انتظار ورود)، بیش از 50 میلیارد تومانی اشاره دارد. قدرت نقدینگی طی هفته‌های اخیر رشدهای افسارگسیخته‌ای را برای این نمادها به رقم زده است. به نظر می‌رسد سرازیر شدن بخش قابل توجهی نقدینگی به سمت بازار به رشد قیمتی نمادهای بازار پایه کمک کرده است. البته این حجم نقدینگی پارک شده برای ورود به این نمادها چندان قابل توجه نیست برای مثال در معاملات امروز حجم نقدینگی در صف خرید «آپ»، حدود 80 میلیارد تومان است. با این حال، اندازه کوچک این شرکت‌ها فضا را برای جولان سفته‌بازان فراهم آورده است.
فشار سهام‌داران درصدی بر «ذوب»
سهام شرکت ذوب‌آهن در معاملات روز گذشته و پس از افزایش سرمایه به بازار رسید. پس از جهش قیمتی در روز بازگشایی، شاهد کاهش قیمت این نماد و تشکیل صف فروش در معاملات امروز هستیم. در معاملات امروز نیز صف فروشی بالاتر از 100 میلیون سهم دیده می‌شود (پس از نزدیک به 40 میلیون معامله). شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان در معاملات روز گذشته اقدام به فروش نزدیک به 28 میلیون از سهام خود در این شرکت کرده بود. همچنین سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان نیز دیروز با فروشی 8 میلیونی اقدام به کاهش مالکیت سهام خود در «ذوب» کرده است. عرضه‌های سنگین سهام‌داران که دیروز نیز «دنیای بورس» به آن اشاره کرده بود، در شرایط کنونی هراس را میان سهام‌‌داران ایجاد کرده و بر شدت فشار فروش افزوده است.

آغاز سراشیبی قیمت در «شپلی»
«شپلی» نیز در معاملات امروز با صف فروش مواجه شده است. این نماد از اواخر ماه گذشته و پس از چند روز کاهش قیمت در بازگشایی، با اقبال خریداران رو به رو بود. این نماد پس از شروع روند صعودی (در مرز کمتر از 44 تومان) از انتهای هفته گذشته به مسیر اصلاحی رسید. رشد قیمت سهم با افزایشی نزدیک به 95 درصدی همراه بوده است. پیش‌تر در گزارشی به رفتار سهام‌‎‍‌‌داران درصدی اشاره شد. در حالی که افت قیمت سهم در معاملات روز گذشته با کاهش 5 درصدی و صف فروش 16 میلیونی به انتهای معاملات رسید، امروز این فشار فروش با صف بیش از 45 میلیونی عرضه‌کنندگان تشدید یافته است.