روزهای بد فلزات‌پایه

13:23 - 1400/01/25
روند رو به افول قیمت فلزات پایه در بازارهای نقدی و آتی در روز چهارشنبه نیز ادامه دارد و این بار در پی انتشار آمار ناامیکننده شاخص تولیدکننده چین در شب گذشته شاهد افت قیمت این محصولات هستیم. تنش های سیاسی شبه جزیره کره و فشار واره از ناحیه دلار آمریکا نیز در تزلزل فلزات نقش پر رنگی داشته اند
روزهای بد فلزات‌پایه

بر طبق اعلام اداره ملی آمار چین شاخص قیمت تولیدکننده این کشور در ماه مارس رشدی تنها به میزان 0/3 درصد را نسبت به ماه پیش از آن تجربه کرده  این آرام‌ترین نرخ رشد از سپتامبر 2016 تاکنون به حساب می‌آید. افزایش شاخص قیمت تولیدکننده چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز در سطح 7/5 بوده که این رقم از انتظارات فعالان اقتصادی و موسسات تحقیقاتی پایین‌تر بوده است. انتشار این خبر منجر به تضعیف بازار بسیاری از بازارهای کالایی از جمله فلزات پایه در روز چهارشنبه شده است. در میان فلزات پایه در معاملات نقدی لندن تنها ذوی توانسته به لطف کاهش ذخایر در بازار فلزات لندن کمی رشد کند. افت ملموس قیمت روی در چند روز اخیر نیز فرصت خرید را در مقطع کنونی فراهم کرده است. گفتنی است که در روز گذشته نیز شاهد سقوط قیمت فلزات پایه در بازار فلزات لندن بودیم و تنها  مس توانسته بود به تبعه شروع اعتصاب کارگری در معدن مس Southern Copper شیلی در مسیر رشد قرار گیرد. در این میان تهدید رئیس جمهور آمریکا به حل مشکل کره شمالی از سوی این کشور حتی بدون کمک دولت چین نیز تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کره را به اوج خود رسانده که همین امر نیز بر بازارها تاثیر منفی گذاشته است. باقی ماندن شاخص دلار ایالات متحده در سطوح بالاتر از 100/6 واحد نیز عامل ایجاد فشار دیگری به حساب می‌آید.

هم اکنون هر تن مس در معاملات نقدی لندن با افت قیمتی 0/6 درصدی در سطح 5732 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با مختصر در سطح 1920 دلار معامله می‌شود. سرب با افتی 0/67 درصدی در سطح 2240 دلار قرار گرفته و قیمت روی در این میان با رشدی 0/2 درصدی در سطح 2580 دلار گزارش می‌شود.

همچنین تا این لحظه از جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای شاهد افت قیمت مس و روی به ترتیب به میزان 0/7 و 1/6 درصد هستیم. سرب نیز 0/8 درصد ارزان شده و آلومینیوم نیز کاهش قیمتی 0/1 درصدی را پشت سر گذاشته است.