عدم تعادل «شراز» در نزدیکی قله تاریخی

سهام شرکت پالایش نفت شیراز در حالی با رشد قیمت در روزهای اخیر رو به رو بوده است که با توجه به نزدیکی قیمت‌ها به قله تاریخی، احتمال ریزش قیمت‌ در آن بالاست. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادامه رشد سودآوری این سهم پشتوانه قدرتمندی ندراد. همین امر می‌تواند فشار را بر قیمت این سهم بیش از پیش افزایش دهد.

دلایل رشد قیمت نماد در روزهای اخیر

واکاوی این شرکت نشان می‌دهد که پالایش نفت شیراز پس از انتشار گزارش فعالیت‌های خود در ماه بهمن، در گزارش پیش‌بینی سودآوری بر اساس فعالیت‌های 9 ماهه خود، تعدیل مثبت بیش از 190 درصدی را اعمال کرد. اما در گزارش نخستین پیش‌بینی سال 96، میزان EPS برآوردی را با تعدیل منفی 31 درصدی به 693 ریال رساند. به دنبال این گزارشات انتظاراتی در بازار مبنی بر اینکه تعدیل مثبت این شرکت در گزارش بعدی رقم خواهد خورد، شکل گرفت. پس از این نیز رشد قیمت سهم از انتهای ماه گذشته آغاز شد. به این ترتیب قیمت این سهم از مرز 1400 تومانی به سطح 1850 تومان در معاملات امروز رسیده است که رشد بیش از 30 درصدی را بیان می‌دارد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پیش از و ابتدای تابستان سال گذشته رشدهای افسارگسیخته پالایش نفت شیراز آغاز شده بود. در حالی‌که قیمت این سهم با تحلیل‌های تکنیکال بر روند صعودی قرار گرفته بود که هر بار بهانه‌ای برای توجیه این رشدها مانند افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی عنوان می‌شد. در شرایط کنونی نیز تعدیل مثبت بهانه جدید برای رشد «شراز» عنوان می‌شود. لازم به توضیح است سهام پالایش نفت شیراز از ابتدای تابستان سال گذشته تاکنون رشد 260 درصدی را تجربه کرده است. این موضوع خود به رسیدن قیمت به وضعیت هشدار تاکید دارد.

منشا انتظارات

بررسی «دنیای بورس» در پرسش از کارشناسان بازار سرمایه به فروش شرکت‌ها به عنوان اهرم سودآوری پالایشی‌ها اشاره دارد. موضوعی که باید به دقت رصد شود این است که تعدیل مثبت قبلی در عمده نمادهای پالایشی به واسطه تخفیف در خرید نفت رخ داده بود. همین مهم ابهامات در این خصوص را تشدید می‌کند؛ چرا که تنها کافیست شاهد تکرار ساز ناکوک وزارت نفت بر سر نرخ‌های مواد اولیه و همچنین فرآورده پالایشی‌ها باشیم تا فضای منفی بر این سهم چیره شود. پیش‌تر در مطالبی به این موضوع پرداخته شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد ریسک بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران فعلی در سهام پالایش نفت شیراز نهفته است. البته ممکن است همچنان قدرت نقدینگی عامل تعیین‌کننده در این میان باشد.

در انتظار ریزش قیمت؟

اما جهش قیمت سهم در روزهای اخیر در حالی رخ می‌دهد که قیمت فعلی این نماد، به سقف تاریخی آن نزدیک می‌شود (محدوده بیش از 2100 تومانی). بررسی سابقه این سهم نشان می‌دهد که در سطح مذکور، میزان EPS شرکت بیش از 360 تومان بود و قیمت نفت در سطوح بالاتر از 100 دلاری قرار داشت. به این ترتیب با فرض تعدیل مثبت نیز قیمت‌های فعلی در این نماد ارزنده به نظر نمی‌رسد. از سویی قیمت‌ها در عمده نمادهای پالایشی با توجه به حجم شناوری نسبتا پایینی که دارند، گاها درگیر بازی‌های نقدینگی می‌شوند؛ به این ترتیب که حجم  بالای پول ورودی به سهم، به رشد قیمت (یا نگه‌داری در سطوح قیمتی خاص) آن منجر می‌شود. همین موضوع می‌تواند به حفظ قیمت سهم در سطوح فعلی بیانجامد؛ هر چند این نوع تحرکات تاثیر مقطعی داشته و نمی‌تواند پایداری قیمت بلندمدتی را بدون پشتوانه بنیادی رقم زند. بنابراین افت قیمت این نماد دور از انتظار نیست. افت قیمتی که حتی می‌تواند به صورت یک توقف و بازگشایی در این نماد با ریزش همراه شود. به نظر می‌رسد این نماد به در روزهای آتی نیز به مقاومت برخورد کند که عدم کشش نقدینگی می‌تواند فشار فروش از سوی معامله‌گران تکنیکال نیز به دنبال داشته باشد. 

Submitted by admin on