دلایل تاخیر ارایه اطلاعات بانک صادرات اعلام شد

واکنش «وبصادر» به شایعه حذف از بورس

12:50 - 1400/01/25
 همزمان با تاخیر در ارایه اطلاعات بانک صادرات ایران برخی شایعه‌ها خبر از احتمال حذف بزرگترین بانک بازار سهام از بورس می‌دادند، این در حالی است که مقام‌های مسئول «وبصادر» با تکذیب شایعه حذف از بورس تاکید کردند با برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده و انتخاب اعضای هیات‌مدیره تدوین و نهایی شدن اطلاعات و صورت‌های مالی مورد درخواست بورس تا چند روز آینده مهیا شده و این بانک مشکلی برای حضور در بورس و بازگشایی دوباره نماد ندارد.
واکنش «وبصادر» به شایعه حذف از بورس

مجمع عادی به طور فوق‌العاده بانک صادرات ایران با دستور کار انتخاب اعضای هیات مدیره به کار خود پایان داد اما همچنان دغدغه بازگشایی نماد این مجموعه بانکی به دلیل عدم ارائه اطلاعات کامل به سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بحث است. یک مقام مسئول این بانک در گفت وگو با «دنیای بورس» در این باره می‌گوید: واقعیت این است که این رویداد ناشی از چندعامل همچون «تغییرات مدیریتی»، «اعمال اکثریت تکالیف بانک مرکزی در ذخیره بیش از 3 هزار میلیاردتومانی»، «تاخیر در برگزاری مجمع» و «ارایه اطلاعات میان‌دوره‌ایی» و «تاکید مدیران بانک بر شفافیت حداکثری اطلاعات» بود.

دلایل توقف نماد

این منبع آگاه در پاسخ به اینکه چرا نخستین درآمد هر سهم سال مالی جاری «وبصادر» با تاخیر در آخرین روز کاری سال گذشته اعلام شده و تاکنون هم خبری از گزارش حسابرس نیست، عنوان می‌کند: به دلیل ارتباط اطلاعات با یکدیگر، عدم ارایه به موقع اطلاعات همانند «دومینو» عمل کرد؛ یعنی به فراخور تاخیر ناخواسته در اطلاعات میاندوره‌ای سال قبل، نخستین درآمد سال مالی جاری هم با تاخیر ارایه شد. البته علت عدم اظهار نظر گزارش حسابرس در مورد نخستین درآمد هر سهم سال مالی جاری ناشی از تغییر شخص حسابرس بوده که دیروز مستقر شده و قرار است تا قبل از قبل پایان ماه جاری، گزارش حسابرسی شده هم به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شود.

 ارائه اطلاعات در چند روز آینده

این مقام مسئول در واکنش به احتمال حذف نماد بانک صادرات از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس که معاون ناشران و اعضا بورس تهران به دلیل توقف بیش از 6 ماهه نماد احتمال آن را داده بود، اظهار کرد: نکته اول اینکه با تکمیل اطلاعات در ماه جاری، اجازه نمی‌دهیم موضوع حذف بانک از بورس به هیات پذیرش کشیده شود. نکته دوم اینکه با توجه به وضعیت کنونی بازار سهام ، در صورت حذف بانک صادرات، کل بورس متاثر می‌شود. وی با تکذیب شایعه حذف نماد «وبصادر» از بورس تاکید می‌کند: بنابراین حذف بانک صادرات از بورس عملی نخواهد شد. منابع آگاه بانک صادرات ایران عنوان می‌کنند: مشکل خاصی در ارایه اطلاعات نیست و مدیران مالی بانک با ارائه آن در روزهای آینده (شاید هم تا پایان ماه جاری) شرایط بازگشایی نماد را فراهم خواهند کرد.

برنامه بانک صادرات

این مقام آگاه درباره برنامه و رویکرد بانک صادرات در سال جاری نیز می‌گوید: هر چند به دلیل منجمدشدن دارایی‌ها و مطالبات از دولت و کاهش حاشیه سود ، فشارهای وارد آمده اما اصلی ترین برنامه بانک صادرات کاهش زیان است که بخش مهمی از آن طریق درآمد از 22 شعبه خارجی و 4 بانک مستقل در دیگر کشورها محقق خواهد شد. بنابراین وضعیت بانک در آینده ایی نه چندان دور بهبود خواهد یافت.