نرخ‌شکنی ایرانی ها در بازار جهانی بیلت

12:49 - 1400/01/25
در پی کاهش قیمت آهن قراضه و همچنین افت تقاضا برای بیلت از سوی چین، قیمت این محصول طی هفته گذشته در بیشتر مناطق جهان سیری نزولی را طی کرد. در این میان بازگشت صادرکنندگان ایرانی فولاد پس از تعطیلات نوروز نیز در افت قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.
نرخ‌شکنی ایرانی ها در بازار جهانی بیلت

بر طبق گزارش متال بولتن قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشن در 28 مارس (8 فروردین) به 3050 یوان در هر تن (443 دلار) رسیدکه این پایین‌ترین قیمت در یک ماه اخیر به حساب می‌آید. در اواسط هفته حتی پیشنهادهای قیمتی از سوی چینی‌ها تحت قرارداد سی اف آر فیلیپین در سطح 440 دلار نیز مشاهده شد. همچنین در اوایل هفته پیشنهادهای فروشی نیز برای بیلت تولیدی ترکیه و روسیه تحت قرارداد سی اف آر اندونزی در سطح 430 دلار از سوی معامله گران این محصول ارائه شد.

با این وجود بسیاری از خریداران در جنوب شرق آسیا به طمع کاهش بیش از پیش قیمت در هفته پیش رو، از بازار کنار کشیدند و خرید خود را به روزهای آتی موکول کردند.

در این میان با نزدیکتر شدن به اواخر هفته شاهد تقویت قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشن تا سطح 454 دلار بودیم اما این قیمت در روز جمعه باز هم کاهش یافت و به سطح 450 دلار رسید. گفتنی است که تقویت قیمت در اواخر هفته ناشی از افزایش خرید از سوی مشتریان آسیایی به علت در پیش رو بودن تعطیلات رسمی در چین بوده است. گفتنی است که بازارهای چین از روز دوم تا چهارم آوریل به علت تعطیلی رسمی این کشور فعالیتی ندارند.

در اواخر هفته زمزمه‌هایی نیز در جنوب شرق آسیای مبنی بر ارائه قیمت‌های پایین‌تر بیلت از سوی صادرکنندگان ایرانی به گوش رسید. برخی منابع خبری از پیش نویس قراردادهایی با قیمت 415 دلار تحت قرارداد سی اف آر اندونزی و 400 دلار در قرارداد سی اف آر تایوان خبر دادند.

در طول این هفته افت قیمت آهن قراضه یکی از علل اصلی کاهش قیمت بیلت در منطقهCIS و ترکیه بود. بر طبق برآورد متال ولتن قیمت هر تن آهن قراضه در قراردادهای فوب دریای سیاه با افتی پنج تا 15 دلاری در هفته گذشته به سطح 385 تا 395 دلار رسیده است. شایان ذکر است که قیمت بیلت صادراتی ترکیه در طول این هفته با افتی 5 تا 10 دلاری به سطح 405 تا 410 دلار دست یافت.