219 هیات خارجی آماده همکاری با بیمه ایران

12:48 - 1400/01/25
 پس از برجام امکان آزاد سازی 20 میلیون دلار طلب بلوکه شده صنعت بیمه فراهم شد و در گذشت 2 سال از اجرایی شدن برجام، 219 هیات خارجی برای سرمایه گذاری و امضای تفاهم نامه همکاری با صنعت بیمه وارد کشور شدند.

وزارت اقتصاد در شصت و یکیمین روز از اجرای پروژه 100 روز 100 اقدام خود که در آن به معرفی 100 اقدام وزارت اقتصاد در دولت یازدهم و وزارت علی طیب نیا می‌پردازد با معرفی « ورود 219 هیات خارجی برای همکاری با صنعت بیمه »، به عنوان یکی از اقدامات مهم این وزارت‌خانه در گزارشی آورده است: بیشترین محدودیت اعمال شده بر صنعت بیمه مربوط به حوزه واگذاری بیمه های اتکایی خارجی بود. از طرف دیگر واگذاری ریسک‌های بزرگ به خارج کشور از حدود 19 درصد به کمتر از یک درصد کاهش یافت. پیش‌تر، در سال‌های قبل از تحریم حق بیمه پرداختی صنعت بیمه کشور از بابت واگذاری ریسک به خارج از ایران، بالغ بر 108 میلیون دلار بود که تحریم‌ها باعث شد این رقم در سال 1394 به 7 میلیون دلار رسد.

عملکرد بیمه‌ها در تحریم

بر اساس آمار بیمه مرکزی، برجام باعث شد؛ امکان آزاد سازی 20 میلیون دلار طلب بلوکه شده صنعت بیمه کشور فراهم شود که از این رقم سهم بیمه مرکزی حدود 10 میلیون دلار و سهم شرکت‌های بیمه کشور هم حداقل 10 میلیون دلار است. این موافقت نامه موجب ورود سیل آسای شرکت‌های بیمه خارجی به ایران شد.

نخستین قرارداد اتکایی با اروپایی‌ها

صنعت بیمه کشور با تدابیری که وزارت اقتصاد در دولت تدبیر در زمینه رشد اقتصادی اندیشید پس از توافق هسته با مجموعه ای از شرکت‌های خارجی برای فعالیت و همکاری با بازار بیمه ایران مواجه شد. در این راستا موسسه آمریکایی «ای.ام.بست» در گزارش خود، بازار بیمه اتکایی و عادی ایران را در زمره یکی از بزرگترین بازارهای بیمه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) قرار داده است. بر این اساس نخستین قرارداد اتکایی با بیمه گران اروپایی پس از برجام را با یک شرکت بیمه اتکایی اروپایی با رتبه از موسسه S&P  منعقد کرد. شرکت‌های «مونیخ ری» و«Ergo» به عنوان بزرگترین شرکت‌های بیمه اتکایی جهان و شرکت فرانسوی «اسکور» به عنوان پنجمین بیمه اتکایی جهان پدر زمینه ارائه پوشش های اتکایی مورد نیاز بازار ایران در بخش بیمه زندگی و غیر زندگی، سرمایه گذاری در بخش بیمه مستقیم و نیز آموزش و انتقال تکنولوژی به مدیران و کارشناسان با صنعت بیمه ایران اعلام آمادگی کردند.

شرکت‌های بیمه خارجی

طبق آمار بیمه مرکزی، در دو سال گذشته تا آذرماه سال 1395 بیش از 219هیات خارجی برای همکاری با صنعت بیمه کشور با مسئولان این سازمان بیمه مرکزی دیدار و گفتگو کردند. در این بین شرکت‌های «توکیومرین»، «سومپو» و «میتسویی» که 90 درصد بازار بیمه ژاپن را در دست دارند برای پوشش ریسک بیمه‌ای کشور به میزان 200 میلیون دلار و خرید سهام شرکت‌های بیمه ایرانی و تاسیس شرکت بیمه‌ای مشترک اعلام آمادگی کردند و با تاسیس دفتر توسط 6 شرکت؛ «ناسکو»، «UIB»، «کی اینترنشنال»، «رابرت فلینینگ»، «اسکو»، «سوموپو» و «ایشن ری» فصل تازه در روابط خارجی صنعت بیمه ایران کلید خورد. یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در این زمینه توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی خریداری 10 درصد از اتکایی هواپیمایی بیمه ایران توسط شرکت UIB است که می‌تواند به صنعت بیمه کمک قابل توجهی کند.

 ارتباطات بین‌الملل با بیمه‌ای‌ها

براساس این آمار، تعداد شرکت‌ها و بروکرهای خارجی طرف قرارداد با بیمه ایران پیش از توافق هسته‌ای 30 شرکت بوده که این تعداد بعد از توافق، به 45 شرکت افزایش یافته است. بنابر اعلام مقام‌های این شرکت، حق بیمه مربوط به ریسک‌های واگذاری به خارج در سال 1394، 156 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 1395 به 231 میلیارد ریال رسیده است. در همین رابطه میزان سرمایه کشور که خطر ریسک آن به شرکت‌های خارجی انتقال یافته (اتکایی خارجی) در سال 1394، یک میلیارد و 139 میلیون و 543 هزار و 971 یورو بوده که این رقم در سال 1395 به 2 میلیارد و 414 میلیون و 498 میلیون هزار و 324 یورو رسیده است.

جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.