رشد شاخص در غیاب فشار فروش

12:44 - 1400/01/25
پس از اتمام فشار‌های فروش ایجاد شده به واسطه نیاز به نقدینگی حقوقی‌ها در انتهای سال، شاهد رشد شاخص کل در معاملات امروز هستیم. این موضوع با توجه به بازه سه روزه فرآیند نقدشوندگی حاصل از فروش سهام، در انتهای روز گذشته به پایان رسیده است.
رشد شاخص در غیاب فشار فروش

در حالی که روز گذشته آخرین موج فشارهای فروش حقوقی‌ها را بواسطه تامین نقدینگی در معاملات شاهد بودیم، با خاتمه یافتن این موضوع رشد شاخص کل در معاملات امروز رویت می‌شود. با توجه به اینکه وجه نقد حاصل از فروش سهام سه روز پس از فروش به حساب‌ها واریز می‌شود، روز گذشته آخرین فرصت فروش به دلیل تامین نقدینگی بوده است و واریزی حاصل از کلیه فروش‌ها در روزهای باقی‌مانده از سال، به سال جدید موکول خواهد شد. به این ترتیب رشد شاخص کل در نبود این فشارها قابل رصد است که در لحظه نگارش این خبر، رشدی در مرز 250 واحدی شاخص کل دیده می‌شود. «شتران» در این مهم بیش‌ترین تاثیر مثبت را با 40 واحد بر شاخص دارد.

حمایت شاخص با اهرم پالایشی

در معاملات امروز و در حالی که کمتر از یک ساعت از آغاز آن می‌گذرد، رشد قیت نمادهای پالایشی را مشاهده می‌کنیم. در این گروه نماد «شتران» با انجام معاملات بیش از 12 میلیون سهم در حالی با رشد بیش از 4 درصدی به صف خرید نزدیک می‌شود که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را دارد. همچنین در این گروه نمادهای «شبریز»، «شاوان» و «شراز» با رشد 5 درصدی به صف خرید رسیده‌اند که در این میان صف خرید بیش از 3 میلیونی در «شبریز»، تقاضای بالایی را در آن نمایان می‌کند. این در حالیست که رشد قیمت در «شبندر» و «شپنا» که معاملات نسبتا پرحجمی را بواسطه حضور حقوقی‌ها تجربه می‌کند، منجر شده تا این نمادها نیز تاثیرات به ترتیب 25 و 20 واحدی را بر شاخص داشته باشند (در لحظه نگارش خبر).