سکه همگام با دیگر بازارها افت کرد

12:40 - 1400/01/25
امروز هر سکه طرح جدید با افت 14 هزار تومانی مواجه شد. با توجه به اینکه طلای جهانی به کف 4 هفته‌ای رسیده و دلار در بازار داخلی روند نزولی داشته است، افت سکه طی معاملات امروز دور از انتظار نبود.

همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و با 14 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 186 هزار تومان رسید. با این افت، فلز گران بهای داخلی به کمترین قیمت از تاریخ 13 بهمن رسید. به گفته فعالان، علاوه بر افت قیمت دلار دیگر عاملی به کاهش بهای سکه کمک کرد، پایین رفتن اونس طلا در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به ابتدای مرز هزار و 200 دلار بود. سکه تمام در شرایطی در هجدمین روز اسفندماه 14 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد که در 4 روز ابتدایی هفته در برابر افت قیمت به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان مقاومت زیادی کرده بود. با وجود افت قیمت سکه تمام، روز چهارشنبه سکه های کوچکتر هم چنان در برابر کاهش قیمت نه تنها مقاوم عمل کردند، بلکه به افزایش ادامه دادند. روز گذشته، نیم سکه و ربع سکه هر کدام با هزار تومان افزایش به ترتیب به قیمت 690 و 385 هزار تومان رسیدند.  

در بازار جهانی نیز، تداوم رشد شاخص دلار اونس طلا را به کف 4 هفته‌ای (1211 دلار ) رساند. اظهارات رئیس فدرال رزرو و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا با توجه به قرار گرفتن نرخ تورم و اشتغال نزدیک هدف فدرال رزرو، پیش‌بینی ها از افزایش نرخ بهره در نشست 14 – 15 مارس را به 100 درصد نزدیک کرده است. امری که پس از رسیدن اونس طلا به 1259 دلاری، روند نزولی اونس طلا را رقم زد. افت پوند در شرایط احتیاطی پیش از ارائه بودجه سال جدید در مقابل پارلمان و افت یورو نیز از شاخص دلار حمایت کردند. سخنرانی ماریو دراگی، روز پنج‌شنبه می‌تواند بر یورو اثرگذار باشد. همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام، پس از بیش‌واکنشی به سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا می تواند تا حدی از اونس طلا حمایت کند.