دیده‌بان بورس یک‌شنبه (15 اسفند)

12:36 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (15 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

ادامه فشار بر کالایی‌ها؟ پس از افت قیمت‌های جهانی در پایان هفته گذشته، دیروز نیز شاهد فشار فروش در نمادهای بزرگ این گروه بودیم. برخی خوش‌بینی‌ها به آینده و نزدیک شدن به سطوح حمایتی روانی در برخی نمادهای این گروه، روزهای پرچالشی را برای آنها رقم زده که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

محدودیت اعتباری: به دنبال مصوبه اخیر درباره معاملات اعتباری توسط کارگزاران، احتمالا به ویژه در کارگزاری‌های کوچک‌تر این گونه معاملات به شدت محدود شود. بنابراین، ممکن است فشار فروش پایان سال به منظور تامین نقدینگی با این عامل تشدید نیز شود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. عایدی بانک تجارت از «ونیکی»

یکی از مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته در بازار سهام، عرضه بلوک 50 درصدی سرمایه‌گذاری ملی ایران بود. این بلوک که با قیمتی حدود 140 درصد بالاتر از قیمت بازار سهام «ونیکی» انجام شد از سوی بانک تجارت عرضه شد. امری که می‌تواند سودی فراتر از پیش‌بینی «وتجارت» برای این بانک ایجاد کند. به دنبال این عرضه، عسگری مارانی، مدیر عامل «ونیکی» نیز استعفا و اعلام بازنشستگی کرد.

2. پیش‌بینی متال بولتن از چرخه فولاد

موسسه متال بولتن در آخرین گزارش ماهانه خود به بررسی نهاده‌های تولید و محصولات فولادی پرداخته است. در بخش محصولات، امیدواری به فولادهای طویل که عموما وابسته به بخش مسکن هستند بیش از فولادهای تخت (عموما کاربرد در صنعت) است. در بخش نهاده‌های فولاد، گرچه کاهش قیمت زغال‌سنگ برای برخی فولادسازان مطلوب است، اما رشد قیمت سنگ آهن تا حدودی اثرات مثبت این امر را محدود کرده است. افزایش بیشتر قیمت این نهاده‌های تولید، با توجه به سیاست‌های اخیر کاهش آلودگی در چین نیز پیش‌بینی شده است.

3. پیشتازی مجدد متانول در بازار پتروشیمی‌ها

هفته گذشته، در شرایطی که محصولات پتروشیمی نظیر پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سبک، پی‌وی‌سی، پروپیلن و اتیلن روند نزولی یا کم‌نوسانی را تجربه کردند، قیمت متانول در بازار آسیا افزایشی شد. علت اصلی این روند کاهش محموله‌های متانول از سوی ایران در چین عنوان شده است.

4. جنجال در مجمع «ورنا»

شرکت سرمایه‌گذاری رنا در مجمع روز گذشته خود 10 تومان سود به ازای هر سهم پرداخت کرد. در این مجمع جدالی جدی بر سر نحوه شناسایی زیان انباشته 190 میلیارد تومانی «ورنا» بابت شرکت‌های فرعی و وابسته وجود داشت. موضوعی که در نهایت به گونه‌ای صحیح حل و فصل نشد و احتمالا با توجه به اظهارات ناظر سازمان، تا تعیین تکلیف نهایی این مساله ممکن است نماد «ورنا» متوقف بماند.

5. پیام مجمع «پکویر» برای سود 96

شرکت کویرتایر با تقسیم سود 55 تومانی، مجمع خود را روز گذشته برگزار کرد. مهم‌ترین نکته این مجمع، تاکید نماینده سازمان بر پایین در نظر گرفتن هزینه خرید مواد اولیه در پیش‌بینی سود سال 96 بود. امری که شرکت را نیازمند تعدیل منفی در پیش‌بینی سود سال آینده می‌کند. با این حال، مدیر عامل شرکت به اقدامات انجام‌شده در جهت کاهش اثر قیمت خرید مواد اولیه بر صورت‌های مالی اشاره می‌کند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

چشم‌پوشی «وتوصا» از سود «فایرا»

پیش‌بینی متال بولتن از آینده سرب

نشانه‌هایی از تمدید برجام

نشست مشترک برای فرمول قیمت‌گذاری سنگ آهنی‌ها

گمانه‌زنی‌ها از خریدار بلوک «ونیکی»

«شخارک» در برنامه فروش «وبانک»