سرانجام مطالبات بانک‌ها از زبان سیف

12:28 - 1400/01/25
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مطالبات بانک‌ها از دولت می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های موجود در بودجه امکان تسویه کنونی بدهی‌ها دولت به سیستم بانکی وجود ندارد. با این حال عزم دولت در پرداخت بدهی‌ها به سیستم‌ بانکی جدی است که بر اساس مکانیزم‌های موجود همانند «اوراق خزانه تسویه» این بدهی‌ها تا سال آینده برنامه‌ریزی و پرداخت خواهد شد.
سرانجام مطالبات بانک‌ها از زبان سیف

عامل نگرانی‌های دوباره

«حجم بالای مطالبات بالای بانک‌ها» یکی از مسائلی است که آغازکننده وضعیت بحران کنونی بانک‌ها بود. نحوه شناسایی وجه التزام (جریمه دیرکرد روی مطالبات سنواتی) از مواردی بوده که بانک‌ مرکزی نسبت به نحوه محاسبه آن‌ ایراد وارد کرد اما پس از تلاطم‌های بسیار سرانجام بانک‌ها تا پایان سال جاری مهلت یافتند با دریافت مجوز از دولت، شناسایی سود روی مطالبات را قانون‌مند کنند. این در حالی است ‌که فرصت زیادی تا پایان سال‌جاری باقی نمانده و این موضوع عامل شیوع نگرانی‌های‌ دوباره میان بانک‌های بزرگ بورسی بوده است.

دستورالعمل جدید وجه التزام، سه ماه آینده

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازار مالی به «دنیای بورس» می‌گوید: فرصت تعیین تکلیف مطالبات سیستم بانکی از دولت تا یک سال دیگر تمدید خواهد شد و با عزم جدی دولت به نظر می‌رسد برنامه‌های کاملی برای این موضوع در نظر گرفته شود. ولی اله سیف در خصوص وجه التزام شناسایی‌شده روی مطالبات بانک‌ها از دولت نیز تاکید می‌کند: در سه‌ماه آینده دستورالعمل جدیدی پیرامون نحوه شناسایی سود و وجه التزام روی بدهی‌های دولت به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. وی همچنین به تمدید مهلت یک ماه بانک‌ها نیز اشاره کرد. 

جزئیات بیشتر از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی را اینجا بخوانید.